Saturday, October 5, 2013

Malaysia Abad ke-19


1. Sejauhmanakah keadaan tidak stabil kerajaan negeri-negeri Melayu pada abad ke-19 berpunca dari kemerosotan asas yang membentuk kedaulatan kuasa pemerintahannya?

2. Sejauhmanakah gerakan penguasaan Siam ke atas Negeri-negeri Melayu Utara pada abad ke-19 bermotif kepentingan menjaga keselamatan negaranya berbanding kepentingan ekonomi dan faktor penonjolan keunggulan kuasanya?

3. Sejauhmanakah persaingan imperialisme Belanda dan British mempengaruhi pembentukan kerajaan Melayu baru di wilayah Johor-Singapura-Riau, Negeri Sembilan, Perak, Pahang dan Selangor.

4. Huraikan faktor yang menjadi pertimbangan pihak British dalam melakukan penguasaannya ke atas Negeri-negeri Selat.

5. Kemajuan yang dicapai oleh Negeri-negeri Selat membolehkannya menjadi pelantar pelancaran perbatasan geografik dan ekonomik ke atas Negeri-negeri Melayu. Bincangkan.

6. Sejauhmanakah penguasaan British ke atas sistem pemerintahan dengan pengenalan birokrasi dan perundangan Barat mengukuhkan dominasinya ke atas Negeri-negeri Melayu Bersekutu, Sabah dan Sarawak.

7. Sejauhmanakah pembangunan ekonomi di bawah penguasaan Inggeris mencetuskan kemajmukan sosio-ekonomi di Negeri-negeri Melayu pada abad ke-19.

8. Sejauhmanakah faktor agama Islam menjadi benteng mempertahankan jatidiri orang Melayu pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20 dalam menghadapi penerjahan penguasaan British, penyebaran agama Kristian dan pendidikan sekurar?


Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Share this article :