Independent variable (IV) – variable tak bersandar yang dikaji kesannya terhadap variable versandar atau dependent variable (DV). Dalam kajian eksperimental, IV dimanipulasi untuk melihat kesannya terdapat DV, maka ia juga dinamakan treatment, manipulated, antececedent atau predictor variable. Contoh: Kaedah mengajar (IV) dimanipulasi dengan menjadikan dua kaedah berbeza (X dan Y) bagi melihat kesannya kepada skor (DV). Kaedah mengajar adalah treatment dalam kajian yang dimanipulasi bagi melihat kesannya pada DV. Dependent variable (DV) – variable yang kesannya dicerap akibat IV. Boleh dipanggil outcome atau effect variable.
Sekiranya anda menghadapi kesuntukan masa, pening, runsing dan sebagainya dalam menyiapkan tugasan anda, anda boleh menghubungi kami melalui email pjjmalaysia@gmail.com & 014 587 5518 untuk bertanyakan tentang tips peperiksaan, nota, tugasan dan sebagainya. Keutamaan kami adalah dalam bidang Sejarah, Geografi, Sains Politik, Pentadbiran Awam, Pengurusan, Sastera, Bhs Melayu dll. Sekiranya anda ingin melihat dengan lebih lanjut contoh-contoh assignment yang kami buat anda boleh melayari terus website INI Tidak dinafikan tugas sebagai pelajar PJJ adalah berat berbanding pelajar sepenuh masa kerana anda mempunyai peluang yang terbatas untuk berjumpa dengan pensyarah anda. Membuat tugasan yang lengkap dengan nota kaki atau footnote tidaklah sesukar mana namun memandangkan anda semua sangat sibuk dengan pekerjaan dan tanggungjawab terhadap keluarga telah menyebabkan anda semua rasa berserabut, pening, takda masa mencari bahan rujukan ke library. Oleh itu ramai yang mengha
Terdapat pelbagai pendekatan yang disyorkan dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK,versi 2017), di antaranya adalah pendekatan tematik. Pembelajaran tematik adalah kaedah pengajaran di mana penekanan diberikan pada pemilihan tema khusus untuk mengajar satu atau banyak konsep. Pembelajaran tematik berlaku apabila disiplin atau domain yang berbeza semuanya berpusat pada satu konsep yang pasti. Dalam tugasan ini anda dikehendaki memilih satu tema yang sesuai dan bincang bagaimana tema itu akan dilaksanakan dalam kelas kanak-kanak berumur lima tahun. Tugasan ini akan dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian 1: (30 markah) Bahagian ini melibatkan perancangan anda dalam melaksanakan pembelajaran melalui pendekatan tematik. Perancangan ini perlu merangkumi aspek berikut: 1) Pendahuluan: pengenalan kepada pendekatan tematik secara ringkas, objektif tugasan, pemilihan tema dan justifikasinya. 2) Perancangan: sediakan web bagi tema t
Comments
Post a Comment