Tuesday, November 16, 2010

Pengantar Pengurusan



Di dalam sesebuah organisasi terdapat isu-isu pengurusan yang akan menjejaskan prestasi kerja dan seterusnya menjejaskan prestasi organisasi. Pilih satu organisasi dan bayangkan anda ialah para konsultan luar yang dipanggil oleh organisasi ini untuk mengupas masalah-masalah (isu-isu pengurusan) yang berlaku di dalam organisasi tersebut dan menyarankan cara-cara untuk menyelesaikan isu tersebut.

Anda perlu pilih (3) isu utama yang perlu dikupaskan dan sarankan bagaimana cara-cara untuk mengatasi isu/masalah tersebut.

Di antara isu yang boleh dipilih ialah :

1) Isu dalam membuat keputusan dalam organisasi.

2) Isu komunikasi dalam organisasi.

3) Isu politik dan kuasa dalam organisasi.

4) Isu teamwork atau kerja berpasukan

5) Isu motivasi dan komitmen kerja.

6) Isu kepimpinan

7) Isu perancangan, pengawalan dan etika.


Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.
Share this article :