Politik Asia Tenggara

Bincangkan impak sekurang-kurangnya 2 faktor berikut terhadap pembangunan politik Negara-negara Asia Tenggara yang kamu pelajari dalam kursus ini. Esei anda perlu menganalisa perkembangan di sekurang-kurangnya 2 negara:

1) Agama
2) Pemimpin era pasca-kemerdekaan yang pertama
3) Tuntutan politik etnik minoriti
4) Perjuangan kelas sosial
5) Gerakan dan kumpulan pemisah

1.0 Pengenalan

Terlebih dahulu dalam bahagian pengenalan ini saya akan menceritakan tentang Asia Tenggara supaya kita mendapat gambaran awal tentang negara-negara yang terdapat di dalamnya. Asia Tenggara ialah sudut benua yang terbentang luas terletak di samping negara China dan India, adalah satu kawasan yang kaya dengan pelbagai unsur yang berlainan jenis. Sudah pasti, di antara kebanyakan negara di kawasan ini, terdapat ekonomi yang sama dan banyak masalah ekonomi yang agak serupa pada amnya, dan pada peringkat yang berbeza pula, kesemuanya telah beransur-ansur menyedari akan kedudukan masing-masing yang berhampiran dengan negara China yang semakin gagah itu.

Walaupun kebudayaan tradisional dan struktur sosial mereka agak kurang serupa, sejarah penjajahan dan sejarah sejarah selepas penjajahan mereka telah menerbitkan hasil-hasil yang tidak serupa pada hakikatnya; dan sebarang penelitian yang rapi tentang kerajaan dan politik sezaman negara-negara ini akan menyingkap sekurang-kurangnya sebegitu banyak perbezaan dan sebegitu banyak pula persamaan yang penting. Dari aspek poltik dan juga kebudayaan, negara-negara moden di Asia Tenggara adalah sekurang-kurangnya berbeza seperti dengan politik dan kebudayaan di negara-negara Eropah.


Khidmat Menaip Assignment kerana kesuntukan masa, kekurangan buku rujukan dan takde idea Klik Sini or dapatkan contoh Assignment di Sini

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK