Falsafah Politik

1. Plato mengandaikan bahawa negara ideal mempunyai tiga kelas penduduk. Terangkan kelas-kelas penduduk yang dimaksudkan. Apakah fungsi yang dapat dimainkan oleh kelas-kelas berkenaan?

2. “Plato mengandaikan roh [soul] manusia mempunyai tiga bahagian. Bagaimanakah bahagian-bahagian roh yang dimaksudkan dapat memainkan peranan dalam membentuk negara yang ideal?

3. “Hujah Plato mengenai keadilan bukan sahaja memajukan satu teori mengenai etika malah ia menjadi rangka untuk negara yang ideal.” Bincangkan pernyataan ini.

4. Bincangkan kawalan-kawalan yang disyorkan oleh Plato untuk mewujudkan negara yang ideal.

5. Bincangkan pernyataan berikut: “Plato memperkembangkan satu falsafah yang menyeluruh berdasarkan teori yang bercorak metafizikal.”


Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK