Asas Elektrik dan Elektronik

Teknologi Hijau merujuk pembangunan dan aplikasi produk, peralatan serta sistem untuk memelihara alam sekitar dan sumber semula jadi dan meminimumkan atau mengurangkan kesan negatif daripada aktiviti manusia. Antara tunggak dasar Teknologi Hijau Negara ialah mencari ketidakbergantungan tenaga dan mempromosikan kecekapan tenaga yang selamat digunakan seterusnya menyediakan persekitaran sihat dan kualiti hidup yang lebih baik untuk semua. Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air dengan kerjasama Kementerian Pendidikan telah menganjurkan satu kempen Teknologi Hijau yang turut merangkumi pertandingan inovasi.

Sebagai seorang guru Kemahiran hidup, anda telah di minta oleh pihak sekolah untuk mengetuai sekumpulan pelajar menyertai pertandingan inovasi sempena Hari Hijau peringkat Daerah. Kumpulan anda telah memutuskan menghasilkan tenaga elektrik berasaskan solar yang akan digunakan untuk lampu jalan kawasan sekolah. 

Bincangkan bagaimana solar mampu menghasilkan tenaga elektrik seterusnya boleh digunakan dalam projek inovasi kumpulan anda.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk menaip tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan khidmat menaip tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK