Tuesday, April 15, 2014

Kurikulum Kontemporari Dalam Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan


Pelajar dikehendaki menyediakan satu penulisan berkenaan Teaching Game For Understanding (TGFU) dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani.

a. Dalam penulisan tersebut, pelajar hendaklah berupaya melakukan sintesis dan membincangkan dengan jelas tentang konsep TGFU berdasarkan objektif yang disenaraikan seperti berikut:

i. Mendefinisikan TGFU.

ii. Menerangkan kepentingan TGFU.

iii. Menyatakan komponen TGFU.

iv. Menjelaskan kepentingan pengajaran PJ menggunakan kaedah TGFU.

v. Membandingkan dan membezakan antara pengajaran secara tradisional dengan kaedah TGFU.

vi. Menyediakan EMPAT modifikasi permainan bagi setiap kategori dalam komponen TGFU dengan pecahan seperti berikut:

➢ Komponen menyerang dan bertahan – SATU modifikasi permainan

➢ Komponen sasaran – SATU modifikasi permainan

➢ Komponen jaring dan dinding – SATU modifikasi permainan

➢ Komponen memadang – SATU modifikasi permainan

Modifikasi permainan yang dibina hendaklah lengkap dengan maklumat berikut:

➢ Lakaran

➢ Huraian penjelasan

➢ Peraturan

➢ Borang skor

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan


Share this article :