Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu

Sejarah bahasa menunjukkan bahasa Melayu berkembang berdasarkan zaman yang ditandakan mengikut masa. Bahasa Melayu dikatakan bermula dengan bahasa Melayu purba, diikuti bahasa Melayu kuno, kemudiannya bahasa Melayu klasik dan akhir sekali sebagai bahasa Melayu moden. Pelbagai teori telah dikemukakan oleh pengkaji bahasa dalam menentukan sejarah perkembangan bahasa Melayu ini. Ada pendapat yang membahagikan sejarah bahasa Melayu kepada dua bahagian, iaitu sejarah bahasa Melayu sebelum merdeka dan sejarah bahasa Melayu selepas merdeka. Ada juga yang mengkategorikan sejarah bahasa Melayu mengikut jangka masa wujudnya bahasa Melayu itu sendiri. 

Berdasarkan sejarah perkembangan bahasa Melayu selepas merdeka, kaji dan teliti kedudukan bahasa Melayu berdasarkan perkara-perkara berikut: 

(a) Perkembangan bahasa Melayu berdasarkan kajian-kajian yang telah dijalankan untuk memastikan kepentingan bahasa Melayu terjaga dan selaras dengan keperluan matlamat pendidikan di Malaysia.

(b) Berikan pendapat anda mengenai perkembangan bahasa Melayu selepas merdeka sama ada telah mencapai matlamat pendidikan seperti yang diharapkan atau sebaliknya.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK