OSH MANAGEMENT / PENGURUSAN KKP

Pekerja harus dilindungi daripada penyakit dan kecederaan yang berpunca daripada pekerjaan mereka. Namun bagi berjuta-juta pekerja, realitinya adalah sangat berbeza. Kira-kira dua juta orang mati setiap tahun akibat kemalangan yang berkaitan dengan pekerjaan mereka. Dianggarkan juga 160 juta orang mengalami penyakit yang berkaitan dengan pekerjaan mereka, dan terdapat kira-kira 270 juta pekerja mengalami cedera setiap tahun hasil daripada pekerjaan mereka. Oleh itu, pelaksanaan KKP adalah penting bagi mewujudkan persekitaran tempat kerja yang bebas daripada kemalangan dan penyakit pekerjaan dan juga untuk bagi meningkatkan kecekapan operasi dan produktiviti organisasi


Pilih SATU organisasi dan menyediakan laporan mengenai pelaksanaan pengurusan KKP. Laporan itu hendaklah mengandungi perkara-perkara berikut:

i) Pengenalan organisasi yang dipilih.

ii) Perbincangan Umum mengenai pengurusan keselamatan dan kesihatan pekerjaan.

iii) Perbincangan mengenai pelaksanaan KKP dalam organisasi.

iv) Perbandingan antara pelaksanaan KKP dalam organisasi dan sistem pengurusan keselamatan dan kesihatan pekerjaan.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK