Sejarah Sosial Malaysia Moden

1. “... menurut pendapat saya, sebab kemiskinan Pahang... adalah bahawa penduduknya hidup dalam ketakutan yang terus menerus kerana tekanan dan kekejaman para raja dan tokoh lain. Tentu sahaja mereka berasa tidak ada gunanya berusaha jika sudah pasti setiap keuntungan yang diraih itu akan dirampas oleh orang yang penting itu. Kerananya mereka tetap miskin dan kehidupannya menyedihkan.” – Hikayat Abdullah dipetik daripada Syed Hussein Al Attas, 1991, Mitos Peribuni Malas, hlm. 129. 


Berdasarkan petikan di atas, bincangkan tentang fenomena kemiskinan dan kemunduran masyarakat Melayu di Tanah Melayu.


2. “The social implications of urbanisation in Malaysia have multifarious aspects... Much more pertinent to political context is the questioning of integrating, in urban setting, the immgrant with the indigenous communities.” – Hamzah Sendut, Urbanisation, Malaysia a Survey, hlm. 93. 


Bedsarakan petikan di atas, bincangkan kesan-kesan sosial dan ekonomi daripada pembangunan infrastruktur oleh kerajaan British ke atas masyarakat di semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.


3. “Islamic revivalism has had profound effects on Malaysia’s social and political life. The ubiquitous presence of students and young professionals in major institutions of society, their mobility and their mere numbers have had a widespread impact on society at large.” – Zainah Anwar, Islamic Revivalism in Malaysia, hlm. 85.


Bincangkan fenomena dan kesan kebangkitan islam di Malaysia dengan merujuk kepada petikan yang diberi.



4. “Perkara biasa di Malaysia ialah pergerakan-pergerakan sosial hanya melibatkan satu atau dua kaum sahaja kerana perbezaan budaya dan agama merupakan suatu halangan yang sukar diatasi.” – Ariffin Omar, Pergerakan Sosial dalam Sejarah, hlm 8.


BIncangkan pernyataan ini dengan merujuk kepada perkembangan dan aktiviti berpersatuan di Malaysia sejak awal abad ke-20.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK