Ekonomi Politik Malaysia

1. Dengan merujuk kepada kemelut yang menimpa 1Malaysia Development Berhad (1MDB), bincangkan keberkesanan strategi mengawal sedia ekonomi politik negara dengan menggunakan syarikat berkaitan kerajaan atau GLC (government-linked companies).

2. Bincangkan pengaruh elit kelas menengah baru dalam mencorakkan transformasi politik tiga dari parti-parti politik dalam konteks kekuasaan mereka di negeri-negeri yang disenaraikan :

a) Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di Sarawak.

b) Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) di Sabah

c) Parti Tindakan Demokratik (DAP) di Pulau Pinang

d) Parti Islam SeMalaysia (PAS) di Kelantan

e) Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Selangor


3. Bincangkan kesan penguatkuasaan dan pelarasan gaji minima kepada politik Malaysia sejak pengenalannya pada 1 Januari 2013. Fokuskan perbahasan anda kepada aspek hubungan pemerintah dengan kelas pekerja melalui wakil-wakilnya yakni kesatuan-kesatuan sekerja dan gabungannya seperti MTUC dan CUEPACS.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK