Ergonomik

Sebagai sebuah syarikat / organisasi yang sedang berkembang, lebih banyak aduan dan laporan yang dibuat oleh pekerja mengenai tugasan yang melebihi keupayaan. Mungkin ada aktiviti pekerjaan yang memerlukan tenaga yang tinggi, postur yang janggal atau kerja yang berulang-ulang. Keadaan ini menyebabkan ketidakselesaan kepada beberapa pekerja dan boleh menjejaskan produktiviti dan seterusnya menyebabkan kecederaan otot dalam jangka masa yang panjang. Sebagai kakitangan kanan bagi keselamatan dan kesihatan di syarikat, pihak pengurusan memerlukan anda untuk menangani masalah ini.

Anda dikehendaki untuk mengenalpasti faktor risiko Ergonomik untuk


TIGA
tugas / aktiviti yang dijalankan di syarikat anda. Laporan anda perlu meliputi perkara berikut:


•Pengenalan ringkas organisasi dan objektif laporan;

•Penerangan tentang tugas/ aktiviti yang dijalankan (disyorkan untuk melampirkan gambar-gambar aktiviti);

•Penentuan faktor risiko ergonomik yang wujud dengan penjelasan.;

•Bincangkan Program Pengawalan Ergonomik (langkah kawalan) yang boleh dilaksanakan berdasarkan faktor risiko ergonomik yang telah dikenalpasti; dan

• Kesimpulan untuk laporan

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK