Sastera Rakyat: Teori Metodologi dan Analisis

1. Dengan merujuk teks Hikayat Anggun Che Tunggal, sila hasilkan satu analisis menurut disiplin sastera rakyat untuk membuktikan karya ini sebagai salah sebuah Lipur lara maritim.

2. Dengan merujuk teks-teks cerita lipur lara, jelaskan peranan dalang dan dagang.

3. Berdasarkan cerita binatang, bincangkan keberkesanannya dalam mendidik masyarakat Melayu masa silam.

4. Apakah yang dimaksudkan dengan konsep sastera rakyat atau Folk-literature? Sejauhmanakah sastera rakyat mempunyai keistimewaan dalam sejarah perkembangan sastera Melayu.

5. Anda diminta mengumpul satu cerita yang terdiri daripada cerita rakyat yang terdapat di tempat anda. Cerita ini hendaklah berdasarkan sumber cerita atau tukang cerita. Justeru itu, tugasan anda perlu ada lampiran bagi mengesahkan keaslian sumber ini.

6. Berdasarkan Hikayat Raja Donan, paparkan kedudukannya dalam sistem hierarki kesusasteraan Melayu.

7. Merujuk kepada cerita-cerita Jenaka Melayu, ketengahkan unsurunsur humor bagi mengkritik corak kehidupan masyarakat Melayu silam.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK