Ekonomi Politik Malaysia


1. Dengan merujuk kepada kemelut yang menimpa Felda Global Ventures Holding Bhd (FGV), bincangkan keberkesanan strategi mengawal selia ekonomi politik negara dengan menggunakan syarikat berkaitan kerajaan atau GLC (government-linked companies).

2. Bincangkan pengaruh ahli politik kelas mengengah baru dalam mempengaruhi perubahan dasar dan halatuju tiga dari parti-parti berikut dalam konteks pengaruh mereka di negeri-negeri yang disenaraikan:

a) Parti Bersatu Sabah (PBS) di Sabah.

b) Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) di Johor

c) Parti Tindakan Demokratik (DAP) di Selangor

d) Parti Islam SeMalaysia (PAS) Di Terengganu)

e) Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Pulau Pinang

3. Apakah penguatkuasaan dan pelarasan gaji minima sejak pengelannya pada 1 Januri 2013 telah mencapai matalamatnya kepada ekonomi politik Malaysia? Bincangkan jawapan anda dalam konteks kelas pekerja melalui kesatuan-kesatuan sekerja persendirian mahupun gabungan kesatuan-kesatuan sekerja seperti MTUC dan CUEPACS. 
 
Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.
Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK