THINKING SKILLS AND PROBLEM SOLVING/KEMAHIRAN BERFIKIR DAN PENYELESAIAN MASALAH

Anda adalah ibu/bapa tunggal dengan tiga orang anak yang masih kecil. Pasangan anda baru sahaja meninggal dunia baru-baru ini kerana kemalangan jalan raya. Di tempat kerja, anda mendengar orang bercakap mengenai syarikat anda yang sedang mengecil dan beberapa pekerja perlu meletak jawatan tidak lama lagi. Anda bertanya kepada sesetengah rakan sekerja tentang perkara ini. Rita, Shidi dan Janet berkata berita itu benar kerana syarikat itu banyak hutang. Walau bagaimanapun, menurut Zana, Ramli dan Jamil, berita itu hanyalah khabar angin; syarikat itu masih dalam keadaan baik. Anda sangat bimbang dan anda tidak tahu sama ada untuk menunggu atau memohon pekerjaan di tempat lain. Apakah yang patut awak buat? 

Tulis laporan yang terdiri daripada: 

1. Kenal pasti isu / masalah dalam kes tersebut. 

2. Jelaskan bagaimana anda boleh mempertimbangkan untuk menerima atau menolak sebab-sebab dan dakwaan yang diberikan oleh rakan-rakan anda. 

3. Kaitkan konsepsi enam langkah penyelesaian masalah oleh Hayes (1981) untuk menyelesaikan masalah. 

4. Kenal pasti strategi penyelesaian masalah yang boleh anda gunakan untuk menyelesaikan masalah. 

5. Huraikan penyelesaian kepada masalah ini. 


Anda dikehendaki untuk menyokong penulisan anda dengan sekurang-kurangnya 3 sumber bacaan (artikel, laman web yang dipercayai, modul, dll), nyatakan dalam laporan itu, dan senaraikannya di akhir laporan anda.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.


Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK