INSTITUSI DEMOKRATIK

1. Dengan merujuk kepada keputusan Pilihanraya Umum 2018 di Malaysia, kenalpastikan dan bincangkan kelemahan-kelemahan sistem elektoral jenis “Single Member District Plurality System” dan kemudian cadangkan pembaruan-pembaruan yang boleh dilaksanakan untuk mengatasinya.

2. Huraikan kelebihan dan kelemahan sistem demokrasi berparlimen. Bincangkan juga langkah-langkah untuk memantapkan aplikasi prinsip pengasingan kuasa antara badan perundangan, badan eksekutif, dan badan kehakiman di bawah sistem berparlimen

3. Bincangkan peranan institusi monarki dalam mempengaruhi, secara positif atau/dan negatif, perjalanan badan perundangan, badan eksekutif, dan badan kehakiman di sesebuah negara terpilih yang mempraktikkan sistem raja berperlembagaan (selain daripada Malaysia).

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.


Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK