PEMBANGUNAN POLITIK MALAYSIA

1. Wujud pendapat bahawa era pentadbiran Najib Razak telah dicemari oleh penyusunan trend politik Islam radikal dalam institusi-institusi pemerintahan di Malaysia (rujuk umpamanya rencana Shahanaaz Habib, ‘The radicalisation of Islam in Malaysia’, The Sunday Star, 28 Ogos 2016. Golongan konseratif pula memomokan era ‘Malaysia Baharu’ pimpinan kerajaan Pakatan Harapan sebagai bercirikan ‘Islam Libreal’. Analisiskan kedua-dua pendapat ini dengan tumpuan kepada aspek hubungan antara rakyat Muslim dengan bukan Islam.

2. Bincangkan berserta contoh-contoh yang sesuai, faktor-faktor ketegangan dalam hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan-kerajaan negeri Sabah dan Terengganu dalam era pemerintahan Najib Razak. Apakah kejatuhan kedua-dua kerajaan negeri tersebut kepada Pakatan Harapan dalam Pilihanraya Umum ke-14 pada 9 Mei 2018 dapat dijangkakan berdasarkan dinamika sistem federalisme ala-Malaysia yang mewarnai hubungan Sabah dan Terengganu dengan kerajaan pusat Barisan Nasional?

3. Bahasakan impak gerakan Reformasi pimpinan Anwar Ibrahim semenjak tahun 1998 kepada pembangunan politik Malaysia, dengan tumpuan kepada aspek hubungan kaum dan pendemokrasian masyarakat sivil.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK