Farmkologi dan Toksikologi

Diabetes Mellitus adalah sekumpulan penyakit metabolik yang dicirikan oleh hiperglisemia yang disebabkan oleh kecacatan dalam rembesan dan tindakan insulin, atau kedua-duanya. Hiperglisemia diabetes kronik dikaitkan dengan kerosakan jangka panjang, ketidakfungsian dan kegagalan mata, buah pinggang, saraf, jantung dan saluran darah (American Diabetes Association, 2010). Pesakit yang telah diagnos diabetes mellitus memerlukan pengubatan agen hipoglisemik oral serta insulin. 

Diabetes Mellitus is a group of metabolic diseases characterized by hyperglycemia resulting from defects in insulin secretion and action, or both. The chronic hyperglycemia of diabetes is associated with long-term damage, dysfunction, and failure of the eyes, kidneys, nerves, heart, and blood vessels (American Diabetes Association, 2010). Patients diagnosed with diabetes mellitus require oral hypoglycemic agents and insulin. 

Bincangkan farmakodinamik dan farmakokinetik agen hipoglisemik oral dan huraikan keadaan rintangan insulin di kalangan pesakit yang mengalami diabetes mellitus. 

Discuss pharmacodynamics and pharmacokinetics of oral hypoglycemic agents and describe the insulin resistance among diabetes mellitus patients.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK