PRINSIP PENGAJARAN DAN PENBELAJARAN PENDIDKAN AWAL KANAK-KANAK

Amalan Bersesuaian dengan Perkembangan Kanak-Kanak (ABP) menyediakan kerangka tentang bagaimana mengajar kanak-kanak kecil. Kanak-kanak kecil belajar dengan lebih baik apabila mereka diajar dengan menggunakan pelbagai kaedah pembelajaran, termasuk pembelajaran secara kumpulan besar dan kecil serta belajar melalui bermain. Seorang guru prasekolah yang berkesan akan membantu kanak-kanak belajar dan membuat perkaitan dalam pembelajaran mereka. Strategi yang digunakan dalam pembelajaran dan pengajaran perlu sesuai dan pelbagai untuk memenuhi keperluan kanak-kanak. 

Untuk bahagian ini anda di kehendaki mengenal pasti dan membincangkan: 

1. Dua belas prinsip perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak yang digariskan dalam pernyataan Amalan Bersesuaian dengan Perkembangan (ABP). 

2. Bincangkan lima garis panduan pengajaran yang berkesan dalam pernyataan posisi oleh National Association for The Education of Young Children (NAEYC). 

3. Strategi pengajaran yang berkesan pembelajaran literasi awal kanak-kanak prasekolah. 

Anda dikehendaki mengunjungi sebuah prasekolah di kawasan kediaman anda. Buat SATU pemerhatian terhadap pembelajaran literasi awal (Bahasa Inggeris) yang telah dijalankan di prasekolah tersebut. Bincangkan data pemerhatian dan keberkesanan pengajaran dan kaitkannya dengan strategi pengajaran dan amalan bersesuaian dengan pengajaran literasi awal yang telah dibincangkan sebelum ini. Tuliskan laporan dapatan anda dan berikan cadangan berdasarkan dapatan anda.

Untuk menyempurnakan tugasan ini, anda dinasihatkan untuk merujuk kepada pelbagai sumber rujukan (seperti buku teks, jurnal, kertas-kertas prosiding, dan dokumen-dokumen atas talian). 

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINIuntuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK