THINKING SKILLS AND PROBLEM SOLVING KEMAHIRAN BERFIKIR DAN PENYELESAIAN MASALAH

PURPOSE: 

The purpose of the assignment is to expose learners with various problem solving strategies and to enhance learners’ problem solving and decision making skills. 

REQUIREMENTS: 

This is an individual assignment. There are THREE parts in the assignment. Answer each part separately, with separate introduction and conclusion. 

PART 1 (40%) 

Read the following case study and write an essay based on the instructions below: 

Halimah, a 19-year-old college student is deeply in love with Johan who is 10 years older than her. Johan works as an IT technician in the same college. They plan to get married next year. However, Halimah’s parents do not approve this relationship as they feel she is too young to be married. Moreover, as the eldest child in the family of 7, Halimah’s parents expect her to support the family when she starts working later. If you were Halimah, what would you do? 

Write an essay consists of the followings: 
Identify the issue (s)/problem(s) of the case. 
Apply the four stages in problem solving discussed in Topic 4 to the case study above. 
Relate your decision making process to the Evidence-Driven Decision-Making Cycle discussed in Topic 8. 

PART 2 (20%) 
Think of any academic issue or problem that is highlighted or viral in Malaysia. 
Identify for a problem solving tool/strategy to be used in solving the problem. 
Then write a report on the following: 

a) Introduction: The objective of the report 

b) Content: 

i. Description of the issue/problem; 

ii. Application of ONE problem solving tool or decision-making strategy to solve or decide on the issue/problem; 

iii. Elaboration on the solution or decision of the issue/problem. 

c) Conclusion – Summary of the report and self-reflection about the process of doing the assignment. 


PART 3 (20%): PLEASE READ THE INSTRUCTIONS CAREFULLY TO AVOID DEDUCATION OF MARKS 
You need to present the summary of Part 2 of the assignment in a video format. Slides are not needed. 
The total presentation duration should NOT be more than 6 minutes, thus, it is best to rehearse before recording your presentation. 
Upload your video through this link (use MPEG or MP4 video format): 

https://script.google.com/macros/s/AKfycbxYD2D0N-2bjeOQ3bWO-4cmtqZkA9qk2J2zQoYbGu9whLtYIAY/exec?Subject=SBFS1103 
Once you have uploaded your video using the link above, your video link will be sent to your email. Do not forget to copy this video link and paste it in your assignment file (i.e. doc file). Refer to the guideline below in order to learn on how to copy the video link: 

https://drive.google.com/open?id=1c-_YYBbbK_OKfQJrWopjueiR6OgWdeDB


TUJUAN: 

Tujuan tugasan adalah untuk mendedahkan pelajar dengan pelbagai strategi penyelesaian masalah dan meningkatkan kemahiran pelajar menyelesaikan masalah dan membuat keputusan pelajar. 

KEPERLUAN: 

Tugasan ini adalah tugasan individu. Terdapat TIGA bahagian dalam tugasan ini. Jawab setiap bahagian secara berasingan, dengan pengenalan dan kesimpulan yang berasingan. 

BAHAGIAN 1 (40%) 

Baca kajian kes berikut dan tuliskan esei mengikut arahan di bawah: 

Halimah, seorang pelajar kolej berusia 19 tahun sangat cintakan dengan Johan yang berusia lebih 10 tahun daripadanya. Johan bekerja sebagai juruteknik IT di kolej yang sama. Mereka merancang untuk berkahwin tahun depan. Walau bagaimanapun, ibu bapa Halimah tidak merestui hubungan ini kerana mereka merasakan dia terlalu muda untuk berkahwin. Selain itu, sebagai anak sulung dalam 7 orang adik beradik, ibu bapa Halimah mengharapkan dia akan membantu keluarga ketika dia sudah mula bekerja nanti. Jika anda adalah Halimah, apakah yang akan anda lakukan? 

Tuliskan satu esei yang mengandungi perkara berikut: 
Kenal pasti isu / masalah dalam kes tersebut. 
Aplikasikan empat peringkat dalam penyelesaian masalah yang dibincangkan dalam Topik 4 untuk kajian kes di atas. 
Kaitkan proses membuat keputusan anda kepada Kitaran Membuat Keputusan Berpandukan Bukti yang dibincangkan dalam Topik 8. 

BAHAGIAN 2 (20%): 

1. Fikirkan satu isu akademic atau masalah yang ditonjolkan atau yang tular di Malaysia. 

2. Kenal pasti alat / strategi penyelesaian masalah untuk digunakan dalam menyelesaikan masalah. 

3. Kemudian tulis laporan mengenai yang berikut: 

a) Pengenalan: Objektif laporan 

b) Kandungan: 

i. Penerangan tentang isu / masalah; 

ii. Aplikasi SATU alat penyelesaian masalah atau strategi membuat keputusan untuk menyelesaikan atau membuat keputusan kepada isu/masalah; 

iii. Huraikan penyelesaian atau keputusan isu/masalah. 

b) Kesimpulan – Ringkasan laporan dan refleksi diri tentang proses melakukan tugasan. 


BAHAGIAN 3 (20%): SILA BACA ARAHAN DENGAN BERHATI-HATI UNTUK MENGELAKKAN PEMOTONGAN MARKAH 

1. Anda perlu membentangkan ringkasan Bahagian 2 tugasan anda dalam format video. Slaid tidak diperlukan. 

2. Jumlah tempoh pembentangan adalah TIDAK lebih dari 6 minit, oleh itu yang terbaik adalah berlatih sebelum merakam bahagian anda. 

3. Muat naik video anda melalui pautan ini (gunakan format video MPEG atau MP4): 

https://script.google.com/macros/s/AKfycbxYD2D0N-2bjeOQ3bWO-4cmtqZkA9qk2J2zQoYbGu9whLtYIAY/exec?Subject=SBFS1103 

4. Sebaik sahaja anda memuat naik video anda menggunakan pautan di atas, pautan video anda akan dihantar ke e-mel anda. Jangan lupa menyalin pautan video ini dan sertakan di dalam fail tugasan anda (iaitu fail doc). Rujuk garis panduan di bawah untuk mengetahui cara menyalin pautan video: 

https://drive.google.com/open?id=1c-_YYBbbK_OkfQJrWopjueiR6OgWdeDB 

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINIuntuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK