CHILDHOOD LITERATURE 2: MALAYSIAN FOLKTALES/ KESUSASTERAAN KANAK-KANAK 2: CERITA RAKYAT MALAYSIA

Tujuan tugasan ini adalah untuk memberi pendedahan kepada pelajar cara mengajar kanak-kanak pengajaran moral melalui cerita dongeng. 

Bahagian 1: Rancangan Pengajaran (20 Markah) 

Pilih salah SATU daripada kisah dongeng Melayu yang anda gemari dari senarai di atas untuk kegunaan kelas anda dan sediakan satu rancangan pengajaran. Rancangan pengajaran anda perlulah mengandungi setiap bahagian berikut. 

Kelas: 

Kumpulan usia kanak-kanak: 

Fokus / Tunjang: 

Pengajaran Moral: 

Tarikh / Masa: 

Tempoh: 

Bahan pembelajaran: 

Objektif Pembelajaran: 


Pelaksanaan: 

1. Set induksi: 

2. Pengenalan: 

3. Aktiviti pembelajaran / bermain: 

4. Pengukuhan dan kesimpulan: 


Bahagian 2: Demonstrasi Mengajar (20 Markah) 

Implementasi rancangan pengajaran anda dan demonstrasi pendekatan pengajaran di makmal simulasi pendidikan awal atau di mana-mana tempat pendidikan awal kanak-kanak dan rekod video pengajaran anda. Video itu perlu dimuat naik ke YouTube dan pautan video itu perlu dimasukkan sekali ke dalam tugasan anda. 


Bahagian 3: Laporan Refleksi (20 Markah) 

Anda diminta membuat laporan refleksi yang terperinci perihal sesi pengajaran anda tadi, dengan mengambil kira aspek-aspek seperti kesesuaian, kekuatan dan kelemahan, cadangan penambahbaikan.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINIuntuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK