PRINSIP KOMUNIKASI KORPORAT

Hubungan media mempunyai peranan utama dalam kalangan amalan perhubungan awam kerana media adalah “pengampang yang mengawal aliran maklumat kepada orang awam dalam satu sistem sosial.” Tugas hubungan media dianggap sebagai salah satu fungsi jabatan komunikasi korporat yang sangat penting, di mana hubungan media yang berjaya akan memastikan penyebaran maklumat yang diingini tentang organisasi kepada orang awam.

Berdasarkan penyataan di atas:

1. Pilih DUA organisasi daripada kategori/industri berbeza yang anda minati.

2. Perhatikan hubungan media yang diamalkan oleh organisasi berkenaan.

3. Analisa secara kritis jenis media yang digunakan oleh kedua-dua organisasi tersebut termasuklah media tradisional dan baru (dari segi persamaan dan perbezaan).

4. Pada pendapat anda, organisasi yang manakah mempunyai perhubungan media yang lebih baik? Berikan justifikasi.

5. Cadangkan strategi untuk meningkatkan lagi hubungan media bagi kedua-dua organisasi.

6. Pilih SATU produk atau perkhidmatan yang baru sahaja dilancarkan oleh organisasi berkenaan. Tulis satu SIARAN AKHBAR tentang produk atau perkhidmatan tersebut. (Contoh siaran akhbar dilampirkan bersama soalan ini untuk rujukan anda). Siaran akhbar anda mestilah ditulis berdasarkan komponen berita media yang efektif seperti yang telah di ilustrasikan pada rajah 5.2, dalam modul anda.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.


Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK