RESEARCH METHODOLOGY KAEDAH PENYELIDIKAN

TASK 1 

PURPOSE 

The purpose of this assignment is to develop learner’s ability to write a problem statement based on actual facts and figures and to formulate the research questions and objectives based on the problem statement and research topic. 

REQUIREMENT 

The first stage of research is to identify problems or issues in business and management (or in the learner’s field of study) and to justify the need for research. To this end, you are required to choose a research topic in a field of study that is of interest to you. Then, you need to formulate the problem statement related to the chosen topic. To ensure that the problem that you have identified exists and it is significant, you need to provide actual facts and figures to support it. You are also required to determine the research questions and objectives suitable to the research problem. Finally, you must explain why it is important to do the research. To do this assignment succesfully, you need to refer to at least EIGHT recently published articles in the chosen field using APA format for in-text citations and references.

TUGAS 1 

TUJUAN 

Tujuan tugasan ini adalah untuk membangunkan keupayaan pelajar menulis pernyataan masalah berdasarkan fakta dan angka sebenar dan menentukan persoalan kajian serta objektif-objektif kajian berdasarkan pernyataan masalah dan topik penyelidikan tersebut. 

KEPERLUAN 

Peringkat pertama penyelidikan adalah untuk mengenal pasti masalah atau isu-isu dalam perniagaan dan pengurusan (atau di dalam bidang pengajian pelajar) dan memberi justifikasi mengapa penyelidikan tersebut perlu dilaksanakan. Untuk tujuan ini, anda dikehendaki memilih satu topik penyelidikan dalam sesuatu bidang pengajian yang anda minati. Selepas itu, anda perlu memformulasi pernyataan masalah yang berkaitan dengan topik yang dipilih. Bagi memastikan masalah yang telah dikenal pasti adalah wujud dan signifikan, anda perlu menyediakan fakta-fakta dan angka-angka sebenar untuk menyokongnya. Anda juga dikehendaki menetapkan persoalan kajian dan objektif-objektif yang bersesuaian dengan masalah penyelidikan tersebut. Akhir sekali, anda harus menerangkan mengapa penyelidikan tersebut penting untuk dilaksanakan. Untuk menjayakan tugasan ini, anda dikehendaki merujuk kepada sekurang-kurangnya LAPAN artikel terkini yang telah diterbitkan dalam bidang yang anda pilih dengan menggunakan format APA untuk petikan-petikan di dalam teks dan rujukan.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK