THINKING SKILLS AND PROBLEM SOLVING KEMAHIRAN BERFIKIR DAN PENYELESAIAN MASALAH


PURPOSE: 
The purpose of the assignment is to expose learners with various problem solving strategies and to enhance learners’ problem solving and decision making skills. REQUIREMENTS: This is an individual assignment. There are THREE parts in the assignment. Answer each part separately, with separate introduction and conclusion. 

PART 1 
(40%) Read the following case study and write an essay based on the instructions below: You are a single parent with three young children. Your spouse has just passed away recently due to a motor-road accident. At work, you heard people are talking about your company being downsized and some of the employees will need to resign very soon. You asked some of your colleagues about this. Rita, Shidi and Janet said that the news is true since the company is in a lot of debts now. However, according to Zana, Ramli and Jamil, the news is just a gossip; the company is still in good shape. You are so worried and do not know whether to wait or to apply for a job somewhere else. What should you do? Write an essay consists of the followings: 
1. Identify the issue (s)/problem(s) of the case. 
2. Explain how you can judge to accept or reject the reasons and claims given by your colleagues. 
3. Relate the six-step conceptions of problem solving by Hayes (1981) to solve the problem. 
4. Elaborate your solution to the problem using any ONE of the problem solving tools/strategies stated in the module.


PART 2 

(20%) 

1. Think of any children’s issue or problem that is highlighted or viral in Malaysia. 
2. Identify for a problem solving tool/strategy to be used in solving the problem. 
3. Then write a report on the following: 
a) Introduction: The objective of the report 
b) Content: 
i. Description of the issue/problem; 
ii. Application of ONE problem solving tool or decision-making strategy to solve or decide on the issue/problem; 
iii. Elaboration on the solution or decision of the issue/problem.
c) Conclusion – Summary of the report and self-reflection about the process of doing the assignment.

TUJUAN

Tujuan tugasan adalah untuk mendedahkan pelajar dengan pelbagai strategi penyelesaian masalah dan meningkatkan kemahiran pelajar menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. KEPERLUAN: Tugasan ini adalah tugasan individu. Terdapat TIGA bahagian dalam tugasan ini. Jawab setiap bahagian secara berasingan, dengan pengenalan dan kesimpulan yang berasingan. 

BAHAGIAN 1 (40%) 

Baca kajian kajian kes berikut dan tuliskan esei mengikut arahan di bawah: Anda adalah ibu/bapa tunggal dengan tiga orang anak yang masih kecil. Pasangan anda baru sahaja meninggal dunia baru-baru ini kerana kemalangan jalan raya. Di tempat kerja, anda mendengar orang bercakap mengenai syarikat anda yang semakin mengecil dan beberapa pekerja perlu meletak jawatan tidak lama lagi. Anda bertanya kepada sesetengah rakan sekerja tentang perkara ini. Rita, Shidi dan Janet berkata berita itu benar kerana syarikat itu banyak hutang. Walau bagaimanapun, menurut Zana, Ramli dan Jamil, berita itu hanyalah khabar angin; syarikat itu masih dalam keadaan baik. Anda sangat bimbang dan anda tidak tahu sama ada untuk menunggu atau memohon pekerjaan di tempat lain. Apakah yang patut anda lakukan? Tuliskan satu esei yang mengandungi perkara berikut: 

1. Kenal pasti isu / masalah dalam kes tersebut. 

2. Terangkan bagaimana anda boleh mempertimbangkan untuk menerima atau menolak sebab-sebab dan dakwaan yang diberikan oleh rakan-rakan anda. 

3. Kaitkan konsep enam langkah penyelesaian masalah oleh Hayes (1981) untuk menyelesaikan masalah. 

4. Huraikan penyelesaian kepada masalah menggunakan SATU alat / strategi penyelesaian masalah yang dinyatakan dalam modul.

BAHAGIAN 2 (20%): 

1. Fikirkan satu isu atau masalah kanak-kanak yang ditonjolkan atau yang tular di Malaysia. 
2. Kenal pasti alat / strategi penyelesaian masalah untuk digunakan dalam menyelesaikan masalah. 
3. Kemudian tulis laporan mengenai yang berikut: 
a) Pengenalan: Objektif laporan 
b) Kandungan: 
i. Penerangan tentang isu / masalah; 
ii. Aplikasi SATU alat penyelesaian masalah atau strategi membuat keputusan untuk menyelesaikan atau membuat keputusan kepada isu/masalah; 
iii. Huraikan penyelesaian atau keputusan isu/masalah. 
d) Kesimpulan – Ringkasan laporan dan refleksi diri tentang proses melakukan tugasan. 

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK