KESELAMATAN LOJI DAN PEMBINAAN

TUGASAN 1 

Menyedari pelbagai bahaya di persekitaran dan kesan negatif yang boleh ditimbulkan oleh bahaya ini kepada manusia merupakan keperluan lain yang perlu dititiberatkan oleh profesional keselamatan dan kesihatan. Industri dan persekitaran boleh menjadi entiti yang serasi, saling menguntungkan dengan penjagaan dan amalan yang betul.

Dengan menggunakan projek pembinaan anda sebagai kajian kes (atau mencipta kajian kes anda sendiri), tugas anda adalah untuk mengenal pasti masalah persekitaran yang berkaitan dan membuat rancangan pengurusan persekitaran yang ringkas bagi tujuan memimpin, merancang, mengatur dan mengawal impak persekitaran.

Laporan anda haruslah merangkumi:

a) Pengenalan: Memperkenalkan kajian kes projek anda. Terangkan latar belakang projek, lokasi dan carta organisasi.

b) Isi kandungan:

• Isu: Terangkan isu persekitaran di tapak pembinaan.

• Penyelesaian: Cadangkan penyelesaian yang berkesan dengan rancangan pengurusan persekitaran yang sesuai untuk projek pembinaan anda.

c) Kesimpulan.

Pengenalan.

Isu: Isu persekitaran dalam tapak pembinaan.

Penyelesaian: Mencadangkan penyelesaian yang berkesan beserta pelan pengurusan persekitaran yang bersesuaian bagi projek pembinaan anda.

Kesimpulan.


SOALAN TUGASAN 2

Automasi tempat kerja telah berubah dan terus mengubah cara kerja yang dijalankan. Pengenalan proses automatik yang melibatkan komputer dan robot telah mengubah persekitaran tempat kerja moden, apa yang diperlukan untuk berjaya di dalamnya dan memperkenalkan masalah dan cabaran keselamatan dan kesihatan yang baru bagi profesional keselamatan dan pengurus projek.

Bincangkan masalah keselamatan dan kesihatan yang berkaitan dengan interaksi manusia-robot dan cabaran untuk masa hadapan di forum MyInspire, tangkap layar maklum balas perbincangan anda dan lampirkan dalam laporan tugasan anda.

E-tutor anda akan membuat folder dalam perbincangan tugasan MyInspire. Tinggalkan pendapat anda di bawah folder tersebut. Mohon jangan hasilkan folder perbincangan lain untuk mengelakkan kekeliruan.

Perbincangan dalam Forum MyInspire 

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.




Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK