PEMBELAJARAN MELALUI BERMAIN DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK

PURPOSE

In general, there are two types of play namely structured play and unstructured play. Each has unique benefits and a balance of both types of play is important for optimal child development. This assignment requires leaners to discuss both structured and unstructured play, and prepare a lesson plan that integrate both types of play.

TASK 1: WRITTEN ASSIGNMENT (40 MARKS)

You are required to discuss the differences between structured play and unstructured play. Explain how you can balance between both types of play in preschool setting. Use theory and literature to support your discussion.

TASK 2: LESSON PLAN (20 MARKS)

Develop a lesson plan that integrates both structured play and unstructured play into a specific learning area using the guidelines in the National Preschool Standards-Based Curriculum (NPSC) 2017. Please ensure the activity supports children’s learning and development. Your lesson plan should include each of the following sections.

Class:

Children’s age group:

Focus / Strand:

Date / Time:

Duration:

Learning materials:

Learning outcomes:

Implementation

1. Set induction:

2. Introduction:

3. Learning / Play activities:

4. Reinforcement and conclusion:

TUJUAN

Secara umumnya, terdapat dua jenis bermain untuk kanak-kanak iaitu bermain yang distrukturkan dan bermain yang tidak distrukturkan. Setiap satu mempunyai faedah yang unik dan keseimbangan kedua-duanya adalah penting untuk perkembangan kanak-kanak yang optimal. Tugasan ini memerlukan pelajar membincangkan bermain yang distrukturkan dan bermain yang tidak distrukturkan, dan menyediakan rancangan pengajaran yang mengintegrasikan kedua-dua jenis bermain ini.


TUGASAN 1: TUGASAN BERTULIS (40 MARKAH)

Anda dikehendaki membincangkan perbezaan antara bermain yang distrukturkan dengan bermain yang tidak distrukturkan. Jelaskan bagaimana anda boleh menyeimbangkan antara kedua-dua jenis bermain di seting prasekolah. Gunakan teori dan literatur untuk menyokong perbincangan anda.


TUGASAN 2: RANCANGAN PENGAJARAN (20 MARKAH)

Sediakan rancangan pengajaran yang mengintegrasikan bermain yang distrukturkan dan bermain yang tidak distrukturkan dalam bidang pembelajaran yang spesifik dengan berpandukan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) 2017. Pastikan aktiviti tersebut menyokong pembelajaran dan perkembangan kanak-kanak. Rancangan pengajaran anda perlu mengandungi setiap bahagian berikut.

Kelas:

Kumpulan usia kanak-kanak:

Fokus / Tunjang:

Tarikh / Masa:

Tempoh:

Bahan pembelajaran:

Hasil pembelajaran:


Pelaksanaan:

1. Set induksi:

2. Pengenalan:

3. Aktiviti pembelajaran / bermain: Pengukuhan dan kesimpulan:

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK