PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK/ PRINCIPLES OF TEACHING AND LEARNING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

1: PERBANDINGAN PENDEKATAN

Terdapat tiga pendekatan awal kanak-kanak yang terkenal di Eropah sejak awal abad ke-19. Pendekatan ini adalah pendekatan Montessori, Waldrof dan Reggio Emilia. Anda dikehendaki membincangkan perbezaan dan persamaan pendekatan pendekatan tersebut dari segi teori, persekitaran, peranan guru dan pengajaran dan pembelajaran. Tugasan anda perlu meliputi aspek berikut:

I. Pengenalan - sejarah pendekatan Montessori, Waldrof dan Reggio Emilia dan objektif tugasan

II. Perbezaan/persamaan dari segi teori

III. Perbezaan/persamaan dari segi persekitaran

IV. Perbezaan/persamaan dari segi peranan guru

V. Perbezaan/persamaan dari segi pengajaran dan pembelajaran


VI. Kesimpulan


2: MEMBUAT RANCANGAN (20 Markah)

Anda dikehendaki melakukan rancangan jangka panjang (rancangan bulanan) dan jangka pendek (rancangan mingguan) dengan menggunakan KSPK sebagai panduan untuk mata pelajaran bahasa Inggeris bagi kanak-kanak berumur 5+ di prasekolah anda. Sila rujuk bab 6 dalam modul anda untuk membimbing anda dalam membuat kedua rancangan tersebut.

Harap ambil perhatian bahawa ini BUKAN rancangan pengajaran. Rancangan bulanan dan rancangan mingguan harus digunakan sebagai panduan bagi guru untuk merancang rancangan pengajaran harian (RPH) mereka.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK