BASIC SECURITY MANAGEMENT ASAS PENGURUSAN KESELAMATAN

INTRODUCTION

Understanding Workplace Security Policies and Procedure

Having workplace security policy is fundamental to creating a secure organization. No matter your business, area of expertise or company size, your operation can and will benefit from having a solid, clear security in place. This policy should outline your company’s goals for security, including both internal and external threats, which, when enforced, can help you avoid countless security issues. An effective policy will outline basic rules, guidelines and definitions that are standardized across the entire organization.


Moreover, organizations need a robust security program with strong policies and procedures to channel employee behavior, create an honest employee culture, and to help provide the legal structure. The absence of clear policies and procedures or the lack of proper implementation and enforcement can generate situations that undermine organizational authority, jeopardize organizational efficiency, and give rise to lawsuits due to premises liability, negligence, foreseeability, etc. – John. J Fay and David Pattersons.



TASK 1

As a general manager in the security department in a newly established organization, you are responsible for drafting a security management plan report that includes information on security management policies and procedures for your organization.


INTRODUCTION

You are to identify and introduce the particular ‘nature of business’ of your organization which include the effective and ideal security structure of the organization, the organization’s vision and mission, objectives and job description in the security management context.



SECURITY MANAGEMENT PLAN
The contents of the Security Management Plan could include the following (but not limited to) :
The responsibilities and duties of the individual security employee, skills and knowledge of the security guard as well as essential attitudes and behaviour and standards of conduct required of such personnel.


The importance and benefits of policies and procedures in Security Management, including the format and mechanics of policies and procedures, both in physical security and digital security.


The need, types and importance of training and discipline in security management as well as security training programmes, security manual and basic rules of the disciplinary process.


CONCLUSION

PENGENALAN

Memahami Polisi dan Prosedur Keselamatan Tempat Kerja
Mempunyai dasar keselamatan tempat kerja adalah asas untuk mewujudkan organisasi yang selamat. Tidak kira perniagaan anda, bidang kepakaran atau saiz syarikat, operasi anda boleh dan akan mendapat manfaat daripada mempunyai keselamatan yang kukuh dan jelas. Dasar ini harus menggariskan matlamat keselamatan syarikat anda, termasuk ancaman dalaman dan luaran, yang, apabila dikuatkuasakan, boleh membantu anda mengelakkan banyak isu keselamatan. Dasar yang berkesan akan menggariskan peraturan asas, garis panduan dan definisi yang diseragamkan di seluruh organisasi.


Selain itu, organisasi memerlukan program keselamatan yang teguh dengan dasar dan prosedur yang kukuh untuk menyalurkan tingkah laku pekerja, mewujudkan budaya pekerja yang jujur ​​dan membantu menyediakan struktur undang-undang. Ketiadaan dasar dan prosedur yang jelas atau kekurangan pelaksanaan dan penguatkuasaan yang betul boleh menjana situasi yang menjejaskan kuasa organisasi, menjejaskan kecekapan organisasi, dan menimbulkan tindakan undang-undang disebabkan liabiliti premis, kecuaian, kebolehramalan, dsb. – John. J Fay dan David Pattersons.


TUGASAN 1
Sebagai Pengurus Besar dalam jabatan keselamatan di sebuah organisasi yang baru ditubuhkan, anda bertanggungjawab untuk merangka laporan pelan pengurusan keselamatan yang merangkumi maklumat bagi dasar dan prosedur pengurusan keselamatan untuk organisasi anda.


PENGENALAN
Anda perlu mengenal pasti dan memperkenalkan 'sifat perniagaan' tertentu organisasi anda yang merangkumi struktur keselamatan organisasi yang berkesan dan ideal, visi dan misi organisasi, objektif dan huraian kerja dalam konteks pengurusan keselamatan.
PELAN PENGURUSAN KESELAMATAN
Tanggungjawab dan kewajipan pekerja keselamatan individu, kemahiran dan pengetahuan pengawal keselamatan serta sikap dan tingkah laku penting dan standard kelakuan yang diperlukan bagi kakitangan tersebut.


Kepentingan dan faedah dasar dan prosedur dalam Pengurusan Keselamatan, termasuk format dan mekanisme dasar dan prosedur, baik dalam keselamatan fizikal dan keselamatan digital.


Keperluan, jenis dan kepentingan latihan dan disiplin dalam pengurusan keselamatan serta program latihan keselamatan, manual keselamatan dan peraturan asas proses disiplin.


Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab TURNITIN selalu tak lepas, takda idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK