PRINCIPLES OF CORPORATE COMMUNICATION

TUJUAN

Tugasan ini bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan pelajar tentang fungsi-fungsi utama komunikasi korporat, terutamanya mengenai hubungan media.

KEPERLUAN

Menurut Gruning &Hunt (1984), hubungan media mempunyai peranan utama dalam kalangan amalan perhubungan awam kerana media adalah “pengampang yang mengawal aliran maklumat kepada orang awam dalam satu sistem sosial”. Tugasa hubungan media dianggap sebagai salah satu fungsi jabatan komunikasi korporat yang sangat penting, di mana hubungan media yang Berjaya akan memastikan penyebaran maklumat yang diingini tentang organisasi kepada orang awam.

Berdasarkan pernyataan di atas, anda dikehendaki untuk menjawab soalan-soalan berikut:

1.         Pilih SATU organisasi yang anda minati.

2.         Perhatikan hubungan media yang diamalkan oleh organisasi berkenaan. Kenal pasti jenis media yang digunkan oleh organisasi tersebut termasuklah media tradisional dan baru.

3.         Pilih SATU produk atau perkhidmatan yang baru sahaja dilancarkan oleh organisasi berkenaan. Tulis satu SIARAN AKHBAR tentang produk atau perkhidmatan tersebut. Siaran akhbar anda mestilah ditulis berdasarkan kompenen berita media yang efektif seperti yang telah diilustrasikan pada rajah 5.2 dalam modul anda.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab TURNITIN selalu tak lepas, takda idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

 

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK