HUMAN ANATOMY AND PHYSIOLOGY ANATOMI DAN FISIOLOGI MANUSIA

CLO3: Menzahirkan pemahaman terhadap anatomi dan fisiologi dalam bidang keselamatan dan kesihatan pekerjaan. (A3, PLO1)

Untuk sesuatu bahan kimia menyebabkan bahaya kepada kesihatan seseorang, pertamanya ia perlu bersentuhan atau masuk ke dalam tubuh seseorang individu dan ia haruslah boleh menyebabkan kesan biologi terhadap tubuh tersebut. Bahan kimia yang masuk ke dalam perut samada termakan mucus tercemar yang dikeluarkan daripada paru-paru, atau dengan memakan atau minum makanan tercemar. Makanan dan minuman kebiasaannya kerap tercemar melalui tangan, sarung tangan atau pakaian yang tidak dibasuh, atau ditinggalkan terdedah di tempat kerja. Menggigit kuku dan merokok juga menyumbang kepada pendedahan.

Sumber: Canadian Centre for Occupational Health and Safety

TUGAS 1

Anda sebagai Pegawai Keselamatan dan Kesihatan (SHO) di salah satu syarikat pengeluaran cat di Lembah Klang telah diminta oleh pengurus kanan syarikat anda untuk menjalankan latihan kepada pekerja-pekerja bahagian pengeluaran yang terdedah secara langsung kepada pelarut semasa proses pemprosesan cat. Dalam 1500 patah perkataan, sediakan isi kandungan latihan anda yang merangkumi topik-topik berikut:

1. Pengenalan kepada pelarut

2. Laluan kemasukan pelarut ke dalam tubuh manusia

3. Ingesi pelarut ke dalam tubuh badan di kalangan pekerja

4. Sistem pencernaan manusia

5. Kesan kesihatan pendedahan kepada pelarut dan perkaitannya dengan sistem pencernaan manusia

6. Langkah-langkah kawalan pendedahan pelarut di tempat kerja


TUGAS 2

Bincangkan dalam portal MyInspire (dengan sekurang-kurangnya 2 pelajar yang lain) berkenaan topik ‘Ingesi Pelarut ke dalam Tubuh Manusia dan Perkaitan dengan Sistem Pencernaan’. Tangkap layar keseluruhan mukasurat perbincangan anda dan lampirkan ke dalam fail laporan tugasan anda.


Ikuti arahan berikut:

· Sertai kumpulan perbincangan dalam forum myINSPIRE dan bincangkan topik yang diberikan di bawah:

‘Ingesi Pelarut ke dalam Tubuh Manusia dan Perkaitan dengan Sistem Pencernaan’

· Anda boleh memilih mana-mana kumpulan untuk bekerjasama.

· E-tutor anda akan mencipta folder dalam perbincangan tugasan.

· Sila tinggalkan perbincangan anda di bawah folder tersebut.

· Jangan cipta folder perbincangan lain untuk mengelakkan kekeliruan.

· Ikut arahan untuk menyerahkan bukti penyertaan kelas dalam talian.

ARAHAN BAGI TATACARA PENGHANTARAN SEBAGAI BUKTI AKTIVITI PENYERTAAN DALAM TALIAN (10%)

Laksanakan perkara berikut:

1. Pilih LIMA (5) postings terbaik ANDA sendiri daripada perbincangan dalam talian yang telah di sediakan oleh etutor anda.

2. Laksanakan tangkap layar posting dan tampalkannya ke dalam laporan anda bersama DOKUMENTASI pada BAHAGIAN I.

3. Imej tangkap layar mesti dalam format imej (sama ada JPG atau PNG). Rujuk pada contoh tangkap layar di bawah.

4. Tangkap layar mesti mengandungi: Nama, Tajuk Perbincangan, Hari, Tarikh dan Masa


TUGAS 3

Sediakan SATU mukasurat diagram carta alir tentang ‘Komponen Sistem Pencernaan’. Diagram carta alir anda harus disokong dengan ilustrasi menarik dan gambar yang berkaitan dengan Sistem Pencernaan.

CLO3: Express the understanding of human anatomy and physiology in the field of occupational safety and health. (A3, PLO1)

In order for a chemical to harm a person`s health, it must first come into contact or enter the body, and it must have some biological effect on the body. Chemicals can enter the stomach either by swallowing contaminated mucus which has been expelled from the lungs, or by eating and drinking contaminated food. Food and drink are most frequently contaminated by contact with unwashed hands, gloves or clothing, or by being left exposed in the workplace. Nail-biting and smoking can also contribute to exposure.

Source: Canadian Centre for Occupational Health and Safety

TASK 1

You as a Safety and Health Officer (SHO) at one of the paint manufacturing company in the Klang Valley has been asked by the senior manager of your company to conduct a training to the production line employees who expose directly to solvent during the paint manufacturing process. In a 1500 words, prepare the content of your training which comprise the following topics:

1. Introduction to solvent

2. Route of entry of solvent into human body

3. Ingestion of solvent into human body among workers

4. Human digestive system

5. Health effect of solvent exposure in relation to digestive system

6. Control measure of solvent exposure at workplace

TASK 2

Discuss in the MyInspire portal (with at least 2 other students) on ‘Ingestion of Solvent into Human Body and Relation to Digestive System’ topic. Screenshot the whole of your discussion page and attach into your assignment report file.

Follow the following instruction:

· Join a discussion group in the myINSPIRE forum and discuss the topic given below:

"Ingestion of Solvent into Human Body and Relation to Digestive System"

· You may select any group to work with.

· Your e-tutor will create a folder in the assignment discussion.

· Please leave your discussion under that folder.

· Do not create another discussion folder to avoid confusion.

· Follow the instructions for submitting proof of online class participation.

INSTRUCTIONS ON HOW TO SUBMIT PROOF OF ONLINE PARTICIPATION (10%)

Do the following:

1. Select the best FIVE (5) of YOUR OWN postings from the forum discussion set up by your etutor.

2. Do screenshots of the postings and paste them into your report together with DOCUMENTATION on PART I.

3. The screenshots should be in an image file (either in JPG or PNG format). Refer to the sample of Screen Grab below.

4. The screenshots should contain: Name, Title of the discussion, Day, Date and Time.

TASK 3

Prepare ONE page of the flowchart diagram on the ‘Component of Digestive System ’. Your flowchart diagram should be supported by the attractive illustration and picture which related to Digestive System.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab TURNITIN selalu tak lepas, takda idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK