CHARACTERISTICS AND DEVELOPMENT OF CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS/ CIRI-CIRI DAN PERKEMBANGAN KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS

TASK 1: ESSAY (30%)

You are to identify a learning-disabled child in your school, family or neighbourhood. Observe the child and write an essay about the child (using a pseudonym instead of their real name). Include the following in your essay:

1. Early detection method – How did you detect the child’s learning disability?

2. Identify the communication problems the child has – Describe each of the communication problems comprehensively.

3. With the support of at least FIVE research articles (dated no earlier than 2017), discuss the causes of those communication problems.

4. With the support of at least FIVE research articles (dated no earlier than 2017), propose and describe the learning activities that you could conduct with the child to minimise their communication problems.

5. Reference list – To be attached at the end of the assignment for all the research articles and other sources of references used in this assignment.


TASK 2: VIDEO PRESENTATION (20%)

This task is a continuation of the task in Question 1.

You are to conduct a video presentation on the strategies that can be used to teach the child according to their intelligence(s). Read the following task requirements carefully for further information:

1. Identify the strengths (intelligences) of the child based on Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory.

2. Propose and discuss the teaching activities that can be conducted with the child according to the intelligence(s) they possess.

3. Explain, in the video, your rationales for the teaching activities proposed in no. 2.

Adhere to the following guidelines when preparing your video presentation:

1. Use Microsoft PowerPoint, Canva, or any other platform to record your video presentation.

2. In the presentation, both the presenter and the slides should be visible.

3. The video should capture the top half view of your body throughout the presentation.

4. Your presentation should be between 10 and 15 minutes.

5. For presentations shorter than 10 minutes or longer than 15, marks will be deducted.

6. Remember to be present in the video as this is not a voice presentation but a video presentation that requires your presence throughout the duration.

7. Save your video in the MP4 format (recommended) or any other format deemed suitable. You are also advised to provide a link to the video in Question 1 for easy access.

8. Do note that students would risk losing all their marks for the video presentation if the link to the video is broken or inaccessible OR if the file attached cannot be opened.


TUGASAN 1: ESEI (30%)

Anda dikehendaki mengenal pasti seorang kanak-kanak bermasalah pembelajaran di sekolah, dalam keluarga atau kawasan kejiranan anda. Perhatikan kanak-kanak tersebut dan tuliskan sebuah esei tentang kanak-kanak itu (dengan menggunakan nama samaran dan bukannya nama sebenarnya). Karangan anda haruslah mengandungi kesemua yang berikut:

1. Kaedah pengesanan awal – Bagaimanakah anda mengesan masalah pembelajaran kanak-kanak tersebut?

2. Kenal pasti masalah komunikasi yang dihadapi oleh kanak-kanak tersebut – Terangkan setiap satu masalah komunikasi secara terperinci.

3. Dengan sokongan sekurang-kurangnya LIMA artikel kajian (bertarikh tidak awal daripada tahun 2017), bincangkan punca masalah komunikasi tersebut.

4. Dengan sokongan sekurang-kurangnya LIMA artikel kajian (bertarikh tidak awal daripada tahun 2017) cadangkan dan huraikan aktiviti pembelajaran yang boleh laksanakan dengan kanak-kanak itu untuk mengurangkan masalah komunikasi mereka.

5. Senarai rujukan –Untuk dilampirkan pada akhir tugasan untuk semua artikel kajian dan sumber rujukan lain yang digunakan dalam tugasan ini.

TUGASAN 2: PEMBENTANGAN VIDEO (20%)

Tugasan ini adalah kesinambungan daripada tugasan dalam Soalan 1.

Anda dikehendaki melakukan pembentangan video mengenai stategi-strategi yang boleh digunakan untuk mengajar kanak-kanak yang anda kenalpasti dalam Soalan 1 berdasarkan kecerdasan mereka. Baca keperluan tugasan di bawah dengan teliti untuk maklumat lanjut:

1. Kenal pasti kekuatan (kecerdasan) kanak-kanak tersebut berdasarkan Teori Kepelbagaian Kecerdasan, Howard Gardner.

2. Cadangkan dan bincangkan aktiviti pengajaran yang boleh dijalankan bersama kanak-kanak berdasarkan kecerdasan yang mereka miliki.

3. Jelaskan, dalam video tersebut, rasional anda terhadap aktiviti pengajaran yang dicadangkan di No. 2.

Patuhi garis panduan berikut semasa menyediakan pembentangan video anda:

1. Gunakan Microsoft PowerPoint, Canva atau platform lain yang bersesuaian untuk merakam pembentangan video anda.

2. Dalam pembentangan tersebut, kedua-dua penyampai dan slaid harus kelihatan.

3. Video tersebut haruslah merakam separuh daripada bahagian atas badan anda sepanjang pembentangan tersebut

4. Pembentangan anda hendaklah berdurasi antara 10 hingga 15 minit.

5. Bagi pembentangan yang kurang daripada 10 minit atau lebih daripada 15 minit, markah akan dipotong.

6. Anda diingatkan supaya hadir dalam video tersebut kerana ini bukanlah suatu pembentangan suara malah pembentangan video yang memerlukan kehadiran anda sepanjang tempoh tersebut.

7. Simpan video anda dalam format MP4 (disyorkan) atau mana-mana format lain yang difikirkan sesuai. Anda juga dinasihatkan untuk memberikan pautan video dalam Soalan 1 untuk akses yang mudah.

8. Sila ambil perhatian bahawa pelajar berisiko kehilangan semua markah mereka untuk pembentangan video jika pautan ke video rosak atau tidak boleh diakses ATAU jika fail yang dilampirkan tidak boleh dibuka.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab TURNITIN selalu tak lepas, takda idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK