PRINCIPLES OF CORPORATE COMMUNICATION/ PRINSIP KOMUNIKASI KORPORAT

PART I

PURPOSE

The objective of this assignment is to analyse the importance of corporate communication in developing or maintaining positive corporate brand image and reputation for an organisation ethically.

REQUIREMENT

Identity, image and reputation is the most critical part of any corporate communication function for an organisation. The explosion of new digital communication technologies has contributed to the growing number of organisation in recognizing the values and need of having strong corporate communication. For these reasons, companies are structuring their budget and internal structures accordingly.

Based on the above statement, prepare the following:

1. Search THREE research articles/journal articles related to Corporate Communication in our Digital Library. Read the articles, and in your own words, discuss the roles and functions of corporate communication being discussed in the articles of your choice.

2. Choose TWO prominent organisations available in Malaysia. Each organisation must be from different categories. For e.g. media company and petroleum company; OR telco company and cosmetic company, etc. Based on the selected organisations:

i. Provide the background of the organisations and their stakeholders.

ii. Analyse how these TWO organisations use corporate communication to develop their positive corporate brand image and reputation. Provide real examples related to the organisations.

iii. Compare the corporate communication strategies applied by both organisations to develop their corporate brand image and reputation.

iv. To what extent the strategies applied by these organisations successful and maximize the new technologies in developing their corporate brand image and reputation? Justify your answers with actual examples.

v. Which strategy do you think is most effective? Why?

3. If you were given an opportunity to work with those organisations, suggest how would you help them to develop or enhance its brand image and reputation among its stakeholders.


Part II 

Discuss the following questions in the forum and submit proof of your participation in the online discussions:

Pick a brand you would like to purchase in KLCC. How do you feel about the brand? What criteria do you use to consider the brand? In general, are you concerned about the bad reputation of the products you purchase? Why?
Differentiate between ethics and professionalism. Give examples.

3. In your opinion, what is the main benefits of a media partnership? Why?

BAHAGIAN I 

TUJUAN

Objektif tugasan ini adalah untuk menganalisis kepentingan komunikasi korporat dalam membangunkan atau mengekalkan imej jenama korporat dan reputasi yang positif bagi sesebuah organisasi secara beretika.

KEPERLUAN

Identiti, imej dan reputasi sesebuah organisasi merupakan perkara paling penting bagi sesebuah organisasi. Letusan teknologi komunikasi digital baru telah menyumbang kepada peningkatan organisasi dalam mengiktiraf nilai-nilai dan keperluan komunikasi korporat yang kukuh. Atas sebab ini, banyak syarikat melaksanakan penstrukturan bajet dan struktur dalaman yang sewajarnya.

Berdasarkan penyataan di atas, sediakan yang berikut:
Cari TIGA artikel penyelidikan/artikel jurnal yang berkaitan dengan Komunikasi Korporat dalam Digital Library. Baca artikel tersebut, dan dengan menggunakan perkataan anda sendiri, bincangkan peranan dan fungsi komunikasi korporat yang dibincangkan dalam artikel pilihan anda.

Pilih DUA organisasi terkemuka yang terdapat di Malaysia. Setiap organisasi mestilah terdiri daripada kategori yang berbeza. Contohnya, syarikat media dan syarikat petroleum; ATAU syarikat telko dan syarikat kosmetik, dsbgnya. Berdasarkan organisasi yang dipilih:

i. Berikan latar belakang organisasi tersebut dan pemegang-pemegang taruhnya.

ii. Analisa bagaimana KEDUA-DUA organisasi ini menggunakan komunikasi korporat untuk membangunkan imej jenama korporat dan reputasi yang positif. Berikan contoh-contoh sebenar berkaitan dengan organisasi tersebut.

iii. Bandingkan strategi komunikasi korporat yang digunakan oleh kedua-dua organisasi untuk membangunkan imej jenama korporat dan reputasinya.

iv. Sejauhmanakah strategi yang diaplikasikan oleh organisasi ini berjaya dan memaksimakan teknologi baru dalam membangunkan imej jenama korporat dan reputasi mereka? Berikan justifikasi jawapan anda dengan contoh-contoh sebenar.

v. Strategi yang manakah pada pandangan anda adalah lebih berkesan? Mengapa?

1. Sekiranya anda diberi peluang untuk bekerja dengan organisasi tersebut, cadangkan bagaimana anda dapat membantu mereka untuk membangunkan atau mempertingkatkan imej jenama dan reputasi mereka dalam kalangan pemegang taruhnya.

Bahagian II

Bincangkan topik berkenaan di dalam forum dan hantar bukti penglibatan forum dalam perbincangan dalam talian.

1. Pilih satu jenama yang anda ingin beli di KLCC. Bagaimanakah perasaan anda tentang jenama tersebut? Apakah kriteria yang anda gunakan untuk mempertimbangkan jenama tersebut? Secara umum, adakah anda mengambil berat tentang reputasi buruk produk yang anda beli? Mengapa?

2. Bezakan antara etika dan profesionalisme. Berikan contoh.

3. Pada pendapat anda, apakah faedah utama perkongsian/kerjasama media? Mengapa?

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab TURNITIN selalu tak lepas, takda idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK