OCCUPATIONAL SAFETY

KAJIAN KES INDIVIDU: Ketidakserasian Bahan Kimia: Letupan di AB Specialty Silicones, Illinois, US



Hasil Pembelajaran:

Menunjukkan proses pengurusan risiko dalam menguruskan aktiviti-aktiviti keselamatan pekerjaan (P5, PLO9)

Arahan:

Pelajar dikehendaki menonton video insiden yang berlaku di salah sebuah kilang pembuatan bahan kimia di Illinois, US (klik pada pautan URL di bawah untuk menonton video lengkap insiden tersebut). Fahami video tersebut dan patuhi semua keperluan di bawah tugasan ini.

Layarihttps://www.youtube.com/watch?v=8j8EprZP4IE&t=832s

 Keperluan Tugasan

Sediakan satu laporan berdasarkan kepada insiden ketidakserasian bahan kimia: Letupan di AB Specialty Silicone. Laporan anda harus merangkumi komponen-komponen berikut:

  1. Sinopsis penuh insiden letupan di AB Specialty Silicone. Sediakan sinopsis dalam format carta alir bersama dengan ilustrasi (gambar plot kejadian daripada video) bagi setiap aliran insiden yang ditunjukkan.
  2. Kenalpasti dan terangkan secara ringkas SEPULUH (10) isu-isu keselamatan yang berkait dengan insiden ini.
  3. Huraikan secara mendalam faktor utama yang menyebabkan berlakunya letupan (dalam SATU PERENGGAN sahaja) dan cadangkan langkah-langkah pencegahan bagi mengelakkan insiden yang sama berulang pada masa akan datang (dalam SATU PERENGGAN sahaja).
  4. Huraian secara terperinci tentang bahan kimia yang digunakan dalam kejadian ini (bahan kimia boleh lebih daripada 1 jenis bahan kimia). Helaian Data Keselamatan (SDS) untuk mana-mana SATU daripada bahan kimia yang dinyatakan dalam laporan anda dilampirkan.
  5. Sediakan rajah Fishbone yang ringkas (lihat contoh rajah di bawah) untuk menganalisis kesemua risiko yang terlibat yang membawa kepada berlakunya insiden letupan di AB Specialty Silicone (penerangan bagi rajah Fishbone yang diberikan tidak diperlukan).

 
Anda berasa PENING sebab tak siap tugasan lagi sebab sibuk dengan kerja. Jangan risau boleh hubungi kami untuk bertanya. Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518.

 


 


Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK