UNDANG-UNDANG DALAM KOMUNIKASI

Pilih satu isu terkini berkaitan dengan komunikasi dan dasar awam di Malaysia. Cari artikel-artikel jurnal berwasit (minimum 3 artikel) terkini (2019-2023) yang membincangkan mengenai isu tersebut. Buat ulasan literatur yang mantap berdasarkan artikel-artikel yang dipilih.

1.0    Pengenalan

Menjelaskan mengenai matlamat penulisan

Menjelaskan mengenai latar belakang isu yang dipilih

Menjelaskan mengenai aspek undang-undang yang berkait dengan isu

Menjelaskan susunan penulisan



2.0    Analisis dan perbincangan

Penulis hendaklah:

• Mengenalpasti tema-tema yang akan dibincangkan

• Menyusun ulasan berdasarkan tema-tema yang telah dikenalpasti

• Membincangkan perkaitan antara tajuk yang dipilih dengan lingkungan subjek yang lebih luas. Contohnya: Isu adegan LGBT dalam filem Melayu dengan adegan LGBT dalam filem secara umum.

• Menyusun perbincangan daripada konteks umum dan luas daripada karya yang diulas kepada konteks fokus yang lebih spesifik

• Mengaitkan perbincangan dengan aspek dasar awam berkaitan komunikasi yang dipilih.

Penulisan dinilai dari segi keupayaan mengenalpasti perkara-perkara di atas, dan keupayaan mengetengahkan perbincangan kritis yang menunjukkan perkaitan yang jelas antara kandungan jurnal dan isu yang dikenalpasti dengan aspek-aspek dasar awam berkaitan komunikasi. Perbincangan juga harus menghubungkan/ memfokuskan kepada konteks negara Malaysia dengan jelas.



3.0    Rumusan

Bahagian ini merupakan penamat yang rasional kepada apa yang telah dibincangkan di dalam penulisan ini. Tujuan kesimpulan ini adalah untuk mengintegrasi pelbagai tema dan isu yang telah disentuh di dalam bahagian ulasan/ perbincangan, dan membuat komen/ kenyataan yang bermakna ke atas semua itu. Penulis hendaklah berupaya merumuskan kesemua bahagian tema yang telah dibincangkan, dan merujuk pembaca kembali kepada fokus penulisan yang telah digariskan dalam bahagian pengenalan. Penulis juga boleh menggariskan implikasi-implikasi yang mungkin timbul daripada pandangan yang dikemukakan.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518 

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK