EKOLOGI DAN EKOSISTEM

Menulis SATU (1) esei berdasarkan salah satu jurnal artikel (pilih satu sahaja) Klik tajuk ke pilihan artikel/atau rujuk ke bawah

Kandungan esei perlu membincangkan tiga perkara berikut:

Merumuskan jurnal artikel terpilih dengan jelas

Menjelaskan hubungan timbal balik di antara aktiviti manusia dengan isu alam persekitaran di dalam jurnal artikel.

Menghuraikan isu alam persekitaran di dalam jurnal artikel pilihan dengan berkesan dengan menggunakan:

Hukum Ekologi Barry Commoner (Topik 2) ATAU

Salah satu perspektif utama Antropologi dan Sosiologi (Topik 3)

Penyediaan kandungan di perkara 3 MESTI merujuk semula kepada kandungan di dalam topik 2 atau 3 perbincangan kursus. Pelajar perlu memberikan sumber rujukan dari topik perbincangan termasuklah ms, point/barisan/perenggan PDF topik atau minit mula dan berakhir dari rakaman kursus. Kandungan yang luar dari perbincangan kursus tidak akan dinilai.

Peringatan PENTING Tugasan

Sumber

Sumber rujukan dari topik kursus mesti disertakan dengan jelas (PDF: ms, point/barisan/perenggan; Rakaman: Minit mula dan akhir rujukan) di dalam lampiran tugasan esei.

Sumber rujukan lain (tahun 2022 ke atas sahaja) juga mesti disertakan di dalam lampiran tugasan esei.

Hanya sumber jurnal artikel, laporan berita, laporan organisasi rasmi, laporan agensi bukan keuntungan boleh digunakan sebagai sumber rujukan.

Data/statistik terkini (daripada laman web rasmi organisasi/kerajaan) boleh diguna namun rujukan mesti disertakan.

Sumber Wikipedia, blog peribadi, sumber tidak rasmi dan sumber tidak boleh dikenal pasti TIDAK BOLEH diguna sebagai sumber rujukan.

Pelajar yang didapati plagiat lebih dari 20% akan diberi gred F tanpa makluman dan budi bicara.

Penulisan
Pelajar yang didapati menggunakan A.I. untuk tugasan akan diberikan penalti tanpa makluman dan budi bicara.

Pelajar HANYA boleh merujuk kepada Topik 2 dan 3 di dalam portal PEARL untuk perbincangan konsep/perspektif/pendekatan.

Sebarang penggunaan bahan konsep/perspektif/pendekatan luar dari perbincangan Topik 2 dan 3 dianggap tidak mengikuti arahan tugasan maka markah 0 akan diberikan.

Misalnya untuk Topik 2: Ekologi, Ekosistem dan Hukum Ekologi: 4 Hukum Ekologi: terdapat perbincangan mengenai pegemudi (helmsman) dan kapal sebagai contoh untuk menjelaskan hukum ini tetapi pelajar tidak merujuk semula kepada perbincangan ini dan hanya membincangkan perkara luar dari perbincangan maka pelajar dikira terkeluar dari topik.

Pelajar tidak boleh salin (kerana plagiat) tetapi perlu menulis semula dengan hanya merujuk kepada topik kursus.

Jika pelajar rujuk PDF, berikan ms dan point/barisan/perenggan (ke-berapa), jika rakaman, berikan minit (mula - akhir rujukan).

Pelajar HANYA boleh menggunakan frasa konsep yang digunakan di dalam webex sahaja untuk konsep seperti Hukum Ekologi dan perspektif utama Antropologi dan Sosiologi. Sebarang frasa konsep yang tidak pernah digunakan di dalam webex dianggap tidak mengikuti arahan maka markah 0 akan diberikan.

Misalnya untuk Hukum Ekologi Pertama: Terjemahan konsep di dalam Webex adalah 'semua perkara adalah saling berkait' tetapi pelajar mengguna frasa 'segala sesuatu adalah berkaitan dengan segala sesuatu'. Maka pelajar tidak menggunakan frasa konsep di dalam perbincangann.
Tiada masalah untuk menghuraikan frasa konsep dalam perkataan sendiri (digalakkan untuk elak isu plagiat).

Namun huraian perlu berdasarkan topik kursus. Jika pelajar rujuk PDF, berikan ms dan point/barisan/perenggan (ke-berapa), jika rakaman, berikan minit (mula-akhir rujukan).
Hanya penulisan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris dibenarkan: Penggunaan perkataan atau ayat seperti dari Bahasa Indonesia akan ditolak 5 markah untuk setiap perkataan.

Anda berasa PENING sebab tak siap tugasan lagi sebab sibuk dengan kerja. Jangan risau boleh hubungi kami untuk bertanya. Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518 

 

 


Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK