KAEDAH PENYELIDIKAN

TUJUAN

Tujuan tugasan ini adalah untuk membina keupayaan pelajar untuk menulis satu pernyataan masalah berdasarkan fakta-fakta dan angka-angka sebenar mengenai satu topik penyelidikan spesifik.  Berdasarkan topik penyelidikan dan pernyataan masalah tersebut, pelajar akan belajar membentuk persoalan-persoalan dan objektif-objektif kajian. 

 

KEPERLUAN

Tahap pertama dalam penyelidikan ialah untuk mengenal pasti permasalahan atau isu-isu dalam perniagaan dan pengurusan (atau dalam bidang kajian pelajar) dan menjustifikasikan keperluan penyelidikan.  Untuk tujuan itu, anda dikehendaki memilih satu topik kajian dalam bidang yang anda minati.  Kemudian, anda perlu membentuk pernyataan masalah berkaitan dengan topik yang dipilih.  Untuk memastikan masalah yang anda kenal pasti adalah penting, anda perlu menyediakan fakta dan angka untuk menyokongnya.  Anda juga dikehendaki menentukan persoalan-persoalan dan objektif-objektif kajian yang sesuai dengan permasalahan kajian.  Akhir sekali, anda perlu menerangkan mengapa pentingnya menjalankan penyelidikan tersebut.  Laporan anda perlu merangkumi perkara-perkara berikut:

 

1.      Tajuk Kajian

2.      Pengenalan

3.      Latar Belakang Kajian

4.      Pernyataan Masalah

5.      Persoalan Kajian

6.      Objektif-objektif Kajian

7.      Kepentingan Kajian

Anda berasa PENING sebab tak siap tugasan lagi sebab sibuk dengan kerja. Jangan risau boleh hubungi kami untuk bertanya. Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518 

 

 


Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

COMPANY LAW UNDANG-UNDANG SYARIKAT