KEUSAHAWANAN
TUGASAN BERKUMPULAN
pik 4: Ujian kebolehlaksanaan dan Reka Bentuk Model
Perniagaan
1. Bentuk kumpulan seramai 5 – 6 ahli.
2. Pilih satu produk kegunaan harian atau produk yang
memenuhi keperluan golongan tertentu (contohnya pelajar, pekerja, keluarga,
atau komuniti) yang ingin dijual di pasaran (produk berinovasi). Elakkan
memilih produk makanan, perkhidmatan atau berkaitan pembungkusan.
3. Bina prototaip produk dalam bentuk replika.
4. Tunjukkan proses atau kaedah penghasilan replika
produk tersebut dalam pembentangan.
5. Sediakan Model Kanvas Perniagaan (Business Model Canvas
- BMC) bagi produk berkenaan dan terangkan secara terperinci dalam
laporan.
B. LAPORAN BERTULIS (20%)
Kandungan laporan:
1. Kenal Pasti Masalah & Peluang Perniagaan
• Mengapa produk tersebut dipilih?
Jelaskan faktor pemilihan seperti potensi pasaran,
trend semasa, permintaan pengguna, keunikan idea atau nilai tambah berbanding
produk lain.
• Apakah isu utama terhadap produk sedia ada?
Terangkan kekurangan, kelemahan atau masalah yang
dihadapi pengguna dengan produk sedia ada, contohnya dari segi fungsi, kualiti,
reka bentuk, harga, atau kemudahan penggunaan.
2. Penilaian Peluang Perniagaan (Analisis
Kebolehlaksanaan)
i. Sertakan Lakaran Pad Penilaian Idea.
ii. Analisis kebolehlaksanaan berdasarkan:
a) Persekitaran Makro: Sosio Budaya, Teknologi,
Demografi.
b) Persekitaran Industri: Model Lima Kuasa (Persaingan,
Kuasa Pembekal, Kuasa Pembeli, Ancaman Baru, Produk Pengganti).
c) Persekitaran Persaingan: Pesaing langsung/tidak
langsung, kelebihan pesaing, strategi menghadapi pesaing.
d) Analisis SWOT
3. Model Kanvas Perniagaan – terangkan secara
terperinci perkara berikut dalam konteks
produk/perniagaan yang dipilih:
i. Jaringan Utama (Key Partners)
ii. Aktiviti Utama (Key Activities)
iii. Sumber Utama (Key Resources)
iv. Penawaran Nilai (Value Proposition)
v. Hubungan Pelanggan (Customer Relationship)
vi. Segmen Pelanggan (Customer Segment)
vii. Saluran (Channel)
viii. Penjanaan Pendapatan (Revenue Stream)
ix. Struktur Kos (Cost Structure)
4. Kesimpulan/Cadangan
• Rumuskan penemuan utama daripada keseluruhan tugasan, termasuk kekuatandan potensi produk yang dibangunkan.
• Berikan cadangan
penambahbaikan atau strategi masa depan bagi meningkatkan keberkesanan pemasaran, daya saing, dan penerimaan produk di pasaran
C. PANDUAN PEMBENTANGAN (10%)
1. Bentuk pembentangan: Ahli kumpulan perlu bentangkan proses atau kaedah penghasilan replika produk. Kumpulan bebas menentukan jumlah ahli yang terlibat sebagai pembentang.
Anda berasa PENING sebab tak siap tugasan lagi sebab sibuk dengan kerja. Jangan risau boleh hubungi kami untuk bertanya. Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518.
Comments
Post a Comment