Academic and Professional Writing

1.         Tugasan 2: Review artikel (individu 10%)

           Pilih SATU artikel yang telah diterbitkan dalam jurnal-jurnal yang berwasit.

           Reviu artikel berkenaan adalah berasaskan kepada garis panduan berikut:

o          Adakah penulisan abstrak kajian adalah tepat? – perlu mengandungi tujuan kajian, metodologi kajian (sampel, kaedah kajian, instrument kajian), dapatan kajian dan kesimpulan

o          Kejelasan idea yang disampaikan – susunan idea, penyampaian idea

o          Adakah masalah kajian dinyatakan dengan jelas?

o          Adakah artikel mudah difahami

o          Adakah penulis menyatakan metodologi dengan jelas?

o          Adakah analisis dijelaskan dengan baik?

o          Adakah rumusan memberikan sesuatu yang baru dalam bidang yang dikaji?

2.         TUGASAN 2:  Pembentangan kes (individu)

           Setiap pelajar diberikan satu tajuk berkaitan penulisan akademik dan perlu melakukan pembentangan bermula minggu ke-2 hingga minggu ke-4 kuliah.  Masa yang diberikan adalah selama 30 – 60 minit. 

           Pelajar perlu menghuraikan definisi, ciri-ciri, kepentingan atau apa juga aspek yang berkaitan dengan tajuk yang diberikan. 

           SILA PILIH SATU DARIPADA TAJUK BERIKUT:

i.          Pernyataan masalah

         apakah yang dimaksudkan dengan pernyataan masalah dalam sesuatu kajian?

         Apakah peranannya?

         Apakah ciri-ciri pernyataan masalah yang baik?

         Apakah perkaitan antara pernyataan masalah dengan objektif dan soalan kajian?

ii.         Sorotan karya (literature review)

         Apakah maksud literature review?

         Apakah kepentingan dan peranannya dalam sesuatu kajian?

         Apakah ciri-ciri literature review yang baik?

iii.        Kerangka teori dan kerangka konsep

         Apakah yang dimaksudkan dengan kerangka teori dan kerangka konsep?

         Apakah peranan kedua-dua kerangka ini dalam sesebuah kajian?

         Apakah ciri-ciri kerangka teori dan kerangka konsep yang baik?

iv.        Persampelan

         Apakah yang dimaksudkan dengan populasi persampelan?

         Jenis-jenis persampelan bagi kajian kuantitatif dan kualitatif

         Penjelasan setiap jenis persampelan

 

3.         TUGASAN 4: PROJEK (BERKUMPULAN)

           Sediakan laporan ringkas berkaitan dapatan bagi tajuk kajian: “Peranan permentoran dalam kalangan Pengetua Novis”.

           Laporan ini adalah dalam lingkungan antara 25-30 halaman (termasuk rujukan) dan mengandungi 3 bahagian iaitu

i.          Bahagian 1:  Latar belakang ringkas tentang permentoran dan pengetua novis – di luar negara dan dalam negara.  Hal ini termasuk:

           Definisi permentoran dalam kepimpinan

           Peranan permentoran dalam peningkatan kemahiran kepimpinan

           Siapakah pengetua dan peranannya mereka dalam kepimpinan sekolah

           Siapakah yang dirujuk sebagai pengetua novis

ii.         Bahagian 2:  Transkripsi temubual.  Rakaman temu bual akan diberikan kepada setiap pelajar dalam setiap kumpulan.  Sila transkripsikan secara verbatim.

iii.        Bahagian 3:  Tema dan sub tema dapatan kajian.  Setelah di transkripsikan temu bual, sila analisiskan dapatan tersebut dan kelompokkan kepada tema dan sub tema yang bermakna untuk menonjolkan pola peranan permentoran dalam pembangunan kemahiran kepimpinan pengetua novis.  

           Penulisan rujukan dalam teks penulisan rujukan di belakang haruslah mematuhi system rujukan APA versi 7.

Anda berasa PENING sebab tak siap tugasan lagi sebab sibuk dengan kerja. Jangan risau boleh hubungi kami untuk bertanya. Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK