SEJARAH SOSIO-POLITIK MALAYSIA: GERAKAN PROTES

BAHAGIAN A: INDIVIDU

"Terdapat gerakan protes tertentu melihat dominasi Eropah hanya boleh dihapuskan dengan cara kekerasan. Mereka menentang institusi baharu dan peraturan bahara dan mahu organisasi lama, adat serta peraturan lama dikekalkan" Rumuskan pernyataan tersebut dengan ideologi-ideologi penentangan dengan memilih sama ada berlaku di Tanah Melayu (terhad kepada PAHANG atau PERAK sahaja), Sabah atan Sarawak pada abad ke-19 dan awal abad ke-20.

BAHAGIAN B (BERKUMPULAN)

Dengan menonton mana-mana SATU DRAMA (bukan drama bersiri) atau FILEM (atau telefilem) yang bertemakan penentangan rakyat negara kita terhadap perjajah, Kemudian tuliskan refleksi tentang tugasan anda bersama ahli kumpulan anda berdasarkan format berikut:

• Apakah mesej DRAMA (bukan drama bersiri) atau FILEM (atan telefilem) tersebut? Adakah anda bersetuju atau tidak bersetuju dengan mesej tersebut khususnya menilai kepentingan gerakan-gerakan protes tersebut?

  • Siapakah watak kegemaran anda dalam drama (bukan drama bersiri) atau filem (atau telefilem) tersebut? Mengapa?
  • Siapakah watak yang paling tidak anda gemari dalam drama (bukan drama bersiri) atau filem (atan telefilem) tersebut? Mengapa?
  • Kaitkan pengalaman anda dengan perkara-perkara yang terkandung dalam drama (bukan drama bersiri) atau filem (atan telefilem) tersebut dengan kursus ini.
  • Apakah yang dapat anda pelajari daripada drama (bukan drama bersiri) atau filem (atan telefilem) apabila dikaitan dengan objektif tugasan kursus ini?

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK