Pentadbiran Awam

1. Jelaskan persamaan antara pentadbiran awam dan pentadbiran swasta dari sudut kerjasama, birokrasi, teknik/proses dan hubungan manusia. Berikan contoh-contoh yang sesuai di Malaysia.

2. Huraikan konsep suara sebagai mekanisme maklumbalas dalam sektor awam menggunakan Model Sistem David Easton. Berikan cadangan untuk meningkatkan mutu pentadbiran awam dalam masyarakat pada masa kini di Malaysia.

3. Huraikan LIMA (5) jenis sektor awam di Malaysia. Jelaskan kelebihan dan kelemahan yang anda lihat dan cadangkan penambahbaikan yang praktikal untuk memantapkan perjalanan sistem pentadbiran ini bersama contoh.

4. Perbadanan awam boleh di bahagikan kepada dua bentuk iaitu badan berkanun dan badan bukan berkanun. Jelaskan fungsi, bidang kuasa dan struktur organisasi kedua-dua badan ini bersama contoh dalam konteks Malaysia

Anda berasa PENING sebab tak siap tugasan lagi sebab sibuk dengan kerja. Jangan risau boleh hubungi kami untuk bertanya. Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK