Sejarah Eropah

Kursus ini membincangkan perkembangan sosio-ekonomi dan politik Eropah sejak dari Revolusi Perancis sehingga kejatuhan serta perpecahan Eropah Timur. Antara isu-isu yang akan di bincangkan adalah Revolusi Perancis, perkembangan kolonialisma dan imperialisma, revolusi perindustrian, masyarakat Eropah semasa era perindustrian, perkembangan parti politik, emanisasi wanita, perang dunia pertama, masyarakat Eropah selepas perang dan permasalahan politik di negara-negara Eropah selepas perang, peranan Liga Bangsa, kebangkitan Nazi German, gerakan Fasis di Eropah, Perang Dunia Kedua, peranan Amerika di Eropah, Kemunculan Eropah Barat dan Timur, pembentukan Komuniti Eropah (European Community), permasalahan Balkan, keruntuhan Eropah Timur serta kesannya kepada perimbangan kuasa di dunia.

Rujukan

Fieldhouse., D.K. 1982. The colonial empires: a comparative survey from the eighteenth century.: London: MacMillan.

Qassim Ahmad. 1994. Eropah modern. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Skocpol, T. 1985. States and social revolutions. Cambridge: Cambridge University Press.

Trebilcock, C. 1981. The Industrialization of the continental powers 1780-1914. London: Longman.

Woolf, S.J. 1988. Fascism in Europe. London: Methuen.


Khidmat Menaip Assignment kerana kesuntukan masa, kekurangan buku rujukan dan takde idea Klik Sini or dapatkan contoh Assignment di Sini

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK