PERKEMBANGAN KURIKULUM PRASEKOLAH DI MALAYSIA

Tugasan ini memerlukan pelajar mendemonstrasikan pemahaman mereka tentang Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) dan membincangkan bagaimana kurikulum ini dapat diaplikasikan dalam amalan pengajaran. Bagi mencapai tujuan ini, tugasan ini dibahagikan kepada dua bahagian: 

Bahagian 1: Anda dikehendaki membincangkan DUA pendekatan yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran yang dicadangkan dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK). Bincangkan bagaimana kurikulum ini dapat membantu dalam perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak. 

Bahagian 2: Pilih SATU pendekatan dan sediakan SATU rancangan pengajaran yang mengandungi aktiviti yang dapat membantu perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak. Rancangan pengajaran anda perlu mengandungi setiap komponen berikut. 

Kelas: 

Kumpulan usia kanak-kanak: 

Fokus: 

Tarikh / Masa: 

Tempoh: 

Bahan pembelajaran: 

Objektif pembelajaran: 

Pelaksanaan 

1. Set induksi: 

2. Pengenalan: 

3. Aktiviti pembelajaran: 

4. Pengukuhan dan kesimpulan: 

Pengenalan 

DUA pendekatan yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran yang dicadangkan dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) 

Bagaimana DUA kurikulum ini dapat membantu perkembangan dan pembelajaran kanak-kanak. 

Kesimpulan

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.
 
Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK