LANGUAGE, LITERACY AND COMMUNICATION

Penentuan kaedah membaca yang sesuai digunakan dalam proses pembelajaran biasanya bergantung kepada guru dan kanak-kanak itu sendiri. Dalam masa yang sama guru juga sedar bahawa membaca dan menulis adalah saling berhubungan. Pada peringkat prasekolah, kedua-dua kemahiran ini diajar pada tahap asas yang sama iaitu mengenal huruf. Tanpa pengetahuan mengenal huruf, kanak-kanak tidak akan dapat membaca maupun menulis. 

Untuk tugasan ini, anda dikehendaki menulis sebuah rencana ilmiah mengenai isu-isu pengajaran dan pembelajaran yang berhubungkait dengan membaca dan menulis. Kemudian anda dikehendaki menyediakan beberapa aktiviti membaca dan latihan menulis yang dapat membantu kanak-kanak prasekolah belajar sambil bermain. 

Bahagian 1: 

1. Rujuk rencana penyelidikan terkini dalam jurnal, buku dan Internet berhubungan dengan pelbagai kaedah untuk mengajar membaca dan juga peranan persekitaran di peringkat awal kanak-kanak. 

2. Baca Topik 4 Kemahiran Berbahasa dalam Modul HDPS3203 Bahasa, Literasi dan Komunikasi. 

3. Tulis sebuah rencana ilmiah dalam 1500 patah perkataan berfokus kepada aspek-aspek kemahiran berbahasa seperti berikut: 

• Kaedah-kaedah untuk mengajar membaca untuk kanak-kanak, dan 

• Peranan persekitaran dalam membina kemahiran membaca dan menulis kanak-kanak 

4. Sertakan EMPAT sumber rujukan yang relevan mengikut gaya APA untuk menyokong hujah-hujah anda. 

Bahagian 2: 

1. Anda perlu merancang dan menyediakan SATU aktiviti membaca dan SATU aktiviti menulis untuk kanak-kanak prasekolah anda. 

2. Setiap aktiviti harus mengandungi: 

• Standard Kandungan dan satu Standard Pembelajaran pilihan anda daripada Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan versi 2017 

• Huraian terperinci untuk aktiviti berkenaan 

• Penjelasan tentang bagaimana anda akan menggunakan aktiviti dalam kelas 

• Ilustrasi / gambarajah dsb. yang sesuai yang boleh membantu kanak-kanak untuk belajar sambil bermain 

1.0 Pengenalan memberi gambaran jelas tentang struktur dan objektif rencana. Konsep utama juga ditakrif dengan jelas. 

2.0 Rencana akademik: 

• Kaedah-kaedah untuk mengajar membaca kepada kanak-kanak 

• Peranan persekitaran dalam pembinaan kemahiran membaca dan menulis kanak-kanak 

Kesimpulan 

Part 2 

Aktiviti Membaca: 

• Huraian terperinci aktiviti berpandukan Standard Kandungan dan satu Standard Pembelajaran dari KSPK 


• Jelaskan bagaimana anda akan menggunakan aktiviti dalam kelas 

• Gambar rajah/ilustrasi dsb. yang sesuai 

Aktiviti Menulis: 

• Huraian terperinci aktiviti berpandukan Standard Kandungan dan satu Standard Pembelajaran dari KSPK 

• Jelaskan bagaimana anda akan menggunakan aktiviti dalam kelas 

• Gambar rajah/ilustrasi dsb. yang sesuai

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINIuntuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK