Sejarah Asia Tenggara Moden

1. Sejauh mana negara Burma merupakan ciptaan kolonial British? Huraikan jawapan anda sama ada bersetuju atau tidak bersetuju?

2. Bincangkan dasar-dasasr yang dilaksanakan oleh Amerika Syarikat bagi menguasai ekonomi dan pentadbiran Filipina sejak tahun 1898.

3. Bincangkan pemikiran Islam Muhamad Natsir dalam politik di zaman penjajahan Belanda di Indonesia.

4. Pembinaan negara bangsa pasca kemerdekaan telah menyebabkan etnik yang lebih dominan cuba menghapuskan hak dan pengaruh etnik-etnik minoriti. Jelaskan kenyataan ini dengan merujuk kepada negara Burma.

5. Menurut Benedict Anderson semangat nasionalisme dicetuskan menerusi 'print capitalism' iaitu kegiatan percetakan secara meluas. Huraikan keadaan ini dengan mengaitkan perkembangan dekolonisasi di Indonesia.

6. Pengaruh daripada China meninggalkan implikasi yang begitu kukuh terhadap kebudayaan dan pentadbiran di Vietnam. Sejauh manakah anda bersetuju dengan kenyataan ini?

7. Bincangkan peranan Nadhatul Ulama dalam nasionalisme di Indonesia.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK