Sejarah Politik Malaysia Moden

1. “Singapura kemudiannya akan menjadi tapak yang kukuh bagi puak berhaluan kiri di mana kegiatan-kegiatan subersif yang berterusan dengan mudah dapat dilancarkan terhadap Tanah Melayu dan wilayah-wilayah Borneo,”-Simandjuntak, Federalisme Tanah Melayu hlm 40. 

Berdasarkan petikan di atas, bincangkan factor utama yang membawa Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak membentuk Malaysia 1963. 

2. “Dengan keadaan baru ini peranan Inggeris berubah menjadi penting dan “guru” yang diharapkan terus-menerus membantu Melayu memperbaikan dalam menghadapi kebanjiran bangsa asing …Akibatnya sebahagian dari mereka telah kehilangan keperacayaan pada diri sendiri, malah lebih cenderung untuk berpaut buat selama-lamanya kepada “cawat” Inggeris …. hanya sebilangan kecil sahaja yang benar-benar mahukan kemerdekaan. Dan, sedikit pula yang sanggup meneriakkan “merdeka dengan darah. “Abdul Rahman Ismail, “Takkan Melayu Hilang di Dunia” dalam Nasionalisme Satu Tinjauan Sejarah, hlm 51. 

Sejauh manakah pandangan di atas dapat dipertahankan dalam menjelaskan tentang kelewatan perkembangan nasionalisme Melayu di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia ke-2? 

3. “Thus, there is some validaty to the agreement that federalism as a process has failed in Malaysia in the sense that the federal bargain did not freeze centrifugal-centripedal relations as they existed at the same time the bargain was struck.”-Robert O Tilman, in Quest of Unity: The centralization Theme in Malaysian Federal State Relations, 1957, hlm 67. 

Dengan merujuk kepada petikan di atas, bincangkan hubungan antara kerajaan Persekutuan dengan mana-mana kerajaan Negari antara 1959-1983.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK