PRINCIPLES OF CORPORATE COMMUNICATION PRINSIP KOMUNIKASI KORPORAT

PURPOSE

The objective of this assignment is to enhance learners’ understanding about how reputation management plays an important role in today’s corporate communication industry.

REQUIREMENT

Reputation is always being treated as the most important element in an organisation. Even a small company can be really concerned about its reputation. Cornelissen (2008) defined reputation as a collective subject which represents of past images of an organisation, (induced through either communication or even past experiences).

Based on the above statement, you are required to do the following:

Select TWO LATEST issues that happened in TWO different organisations (local or international) that you are familiar with or have a keen interest in. Then, analyse how its Corporate Communication practitioners tackled the issues with regard to the reputation of the organisations, in terms of the following:

1.Discuss the key elements of managing the chosen issues in order for the organisations to maintain its reputation.

2.Choose ONE model of reputation management and relate your answers to the organisations of your choice.

3.Managing reputation requires transparency, trust and visibility to its stakeholder groups. Discuss the stakeholders’ roles in managing the reputation of your chosen organisations. Some corporate leaders see external stakeholders as one of the benefits in building the image of organisation. Describe the benefits of using external stakeholders in the organisations of your choice.

Your essay should provide up-to-date examples/cases, citations and/or references to support your discussion.

TUJUAN

Objektif tugasan ini adalah untuk meningkatkan pemahaman pelajar tentang bagaimana pengurusan reputasi memainkan peranan penting dalam industri komunikasi korporat hari ini.


KEPERLUAN

Reputasi sentiasa dianggap sebagai elemen paling penting dalam organisasi. Malah, sebuah syarikat kecil juga boleh menjadi sangat prihatin dengan reputasinya. Reputasi ditakrifkan oleh Cornelissen (2008) sebagai subjek kolektif yang mewakili imej masa lalu organisasi, (terhasil melalui komunikasi atau pengalaman masa lalu).


Berdasarkan pernyataan di atas, anda dikehendaki melakukan perkara berikut:

Pilih DUA isu yang berlaku dalam DUA organisasi berbeza (tempatan atau antarabangsa) yang anda ketahui atau sangat minati. Kemudian, analisis bagaimana pengamal komunikasi korporat mereka menangani isu berkenaan dengan merujuk kepada reputasi organisasi tersebut berdasarkan perkara berikut:

Bincangkan elemen-elemen utama dalam menguruskan isu-isu yang dipilih bagi membolehkan organisasi tersebut mengekalkan reputasinya.

Pilih SATU model pengurusan reputasi dan kaitkan jawapan anda kepada organisasi pilihan anda itu.
Mengurus reputasi memerlukan ketelusan, kepercayaan dan keterlihatan kepada kumpulan pemegang taruhnya. Bincangkan peranan pemegang taruh dalam menguruskan reputasi organisasi pilihan anda. Beberapa pemimpin korporat melihat pihak pemegang taruh luaran sebagai satu kelebihan dalam membina imej organisasi. Huraikan faedah menggunakan pihak pemegang taruh luaran dalam organisasi pilihan anda.


Esei anda perlu memberikan contoh/kes, petikan dan/atau rujukan terkini untuk menyokong perbincangan anda.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

PRINSIP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK