Kurikulum Kontemporari Dalam Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan
1. Pelajar dikehendaki menyediakan satu folio berkenaan Teaching Game For Understanding (TGFU) dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani.
a. Dalam folio tersebut, pelajar hendaklah berupaya mengurus, melakukan sintesis dan membincangkan dengan jelas tentang konsep TGFU berdasarkan objektif yang disenaraikan seperti berikut:
i. Mendefinisikan TGFU.
ii. Menerangkan kepentingan TGFU.
iii. Menyatakan komponen TGFU.
iv. Menjelaskan kepentingan pengajaran PJ menggunakan kaedah TGFU.
v. Membandingkan dan membezakan antara pengajaran secara tradisional dengan kaedah TGFU.
vi. Menyediakan EMPAT modifikasi permainan bagi setiap kategori dalam komponen TGFU dengan pecahan seperti berikut:
Ø Komponen menyerang dan bertahan – SATU modifikasi permainan
Ø Komponen sasaran – SATU modifikasi permainan
Ø Komponen jarring dan dinding – SATU modifikasi permainan
Ø Komponen memadang – SATU modifikasi permainan
Modifikasi permainan yang dibina hendaklah lengkap dengan maklumat berikut:
Ø Lakaran
Ø Huraian penjelasan
Ø Peraturan
Ø Borang skor
b. Untuk menghasilkan portfolio yang berkualiti, pelajar dikehendaki:
i. Menyediakan bukti sokongan dalam perbincangan tersebut dengan menggunakan bahan seperti dapatan kajian, gambarajah, carta, statistik dan sebagainya yang diperoleh sumbernya selain daripada buku teks.
ii. Setiap bukti dan penjelasan yang dihasilkan mesti disertakan bersama rasional dan refleksi kendiri oleh pelajar.
iii. Menggunakan kreativiti secara maksimum untuk menghasilkan portfolio yang bernas, bermutu, menarik dan mudah difahami pembaca.
a. Dalam folio tersebut, pelajar hendaklah berupaya mengurus, melakukan sintesis dan membincangkan dengan jelas tentang konsep TGFU berdasarkan objektif yang disenaraikan seperti berikut:
i. Mendefinisikan TGFU.
ii. Menerangkan kepentingan TGFU.
iii. Menyatakan komponen TGFU.
iv. Menjelaskan kepentingan pengajaran PJ menggunakan kaedah TGFU.
v. Membandingkan dan membezakan antara pengajaran secara tradisional dengan kaedah TGFU.
vi. Menyediakan EMPAT modifikasi permainan bagi setiap kategori dalam komponen TGFU dengan pecahan seperti berikut:
Ø Komponen menyerang dan bertahan – SATU modifikasi permainan
Ø Komponen sasaran – SATU modifikasi permainan
Ø Komponen jarring dan dinding – SATU modifikasi permainan
Ø Komponen memadang – SATU modifikasi permainan
Modifikasi permainan yang dibina hendaklah lengkap dengan maklumat berikut:
Ø Lakaran
Ø Huraian penjelasan
Ø Peraturan
Ø Borang skor
b. Untuk menghasilkan portfolio yang berkualiti, pelajar dikehendaki:
i. Menyediakan bukti sokongan dalam perbincangan tersebut dengan menggunakan bahan seperti dapatan kajian, gambarajah, carta, statistik dan sebagainya yang diperoleh sumbernya selain daripada buku teks.
ii. Setiap bukti dan penjelasan yang dihasilkan mesti disertakan bersama rasional dan refleksi kendiri oleh pelajar.
iii. Menggunakan kreativiti secara maksimum untuk menghasilkan portfolio yang bernas, bermutu, menarik dan mudah difahami pembaca.
Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.
Comments
Post a Comment