Kurikulum dan Pengajaran Sekolah Rendah
Tugasan ini menjurus kepada tindakan guru dalam fasa sebelum pengajaran iaitu perancangan untuk mengadakan pengajaran. Tugasan dilakukan berdasarkan langkah berikut.
1. Kenal pasti satu topik/subtopik yang terdapat dalam Dokumen Standard Kandungan (DSK) dan Dokumen Standard Pembelajaran (DSP) bagi satu mata pelajaran dalam KSSR. (Sertakan salinan scan muka surat yang berkenaan)
2. Tuliskan objektif/hasil pembelajaran bagi topik/subtopik tersebut.
3. Kenal pasti dan jelaskan setiap aktiviti utama pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang akan dilakukan bagi mencapai objektif tersebut.
4. Kenal pasti dan jelaskan aktiviti pentaksiran (PBS) yang akan dilakukan dalam kelas tersebut berkaitan objektif/hasil pembelajaran topik/subtopik yang ditetapkan. (Lampirkan bahan- bahan yang digunakan untuk pelaksanaan PBS tersebut. Contohnya lembaran kerja, senarai semak atau lain-lain yang berkaitan).
5. Kenal pasti dan jelaskan setiap bahan bantu mengajar (BBM), selain daripada bahan yang digunakan untuk tujuan PBS seperti dalam (4), yang akan digunakan dalam aktiviti P&P. (Sertakan gambar statik BBM tersebut).
Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.
Comments
Post a Comment