LANGUAGE, LITERACY AND COMMUNICATION
Penentuan kaedah membaca yang sesuai digunakan dalam proses pembelajaran biasanya bergantung kepada guru dan kanak-kanak itu sendiri. Dalam masa yang sama guru juga sedar bahawa membaca dan menulis adalah saling berhubungan. Pada peringkat prasekolah, kedua-dua kemahiran ini diajar pada tahap asas yang sama iaitu mengenal huruf. Tanpa pengetahuan mengenal huruf, kanak-kanak tidak akan dapat membaca maupun menulis.
Untuk tugasan ini, anda dikehendaki menulis sebuah rencana ilmiah mengenai isu-isu pengajaran dan pembelajaran yang berhubungkait dengan membaca dan menulis. Kemudian anda dikehendaki menyediakan beberapa aktiviti membaca dan latihan menulis yang dapat membantu kanak-kanak prasekolah belajar sambil bermain.
Bahagian 1:
1. Rujuk rencana penyelidikan terkini dalam jurnal, buku dan Internet berhubungan dengan pelbagai kaedah untuk mengajar membaca dan juga peranan persekitaran di peringkat awal kanak-kanak.
2. Baca Topik 4 Kemahiran Berbahasa dalam Modul HDPS3203 Bahasa, Literasi dan Komunikasi.
3. Tulis sebuah rencana ilmiah dalam 1500 patah perkataan berfokus kepada aspek-aspek kemahiran berbahasa seperti berikut:
• Kaedah-kaedah untuk mengajar membaca untuk kanak-kanak, dan
• Peranan persekitaran dalam membina kemahiran membaca dan menulis kanak-kanak
4. Sertakan EMPAT sumber rujukan yang relevan mengikut gaya APA untuk menyokong hujah-hujah anda.
Bahagian 2:
1. Anda perlu merancang dan menyediakan SATU aktiviti membaca dan SATU aktiviti menulis untuk kanak-kanak prasekolah anda.
2. Setiap aktiviti harus mengandungi:
• Standard Kandungan dan satu Standard Pembelajaran pilihan anda daripada Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan versi 2017
• Huraian terperinci untuk aktiviti berkenaan
• Penjelasan tentang bagaimana anda akan menggunakan aktiviti dalam kelas
• Ilustrasi / gambarajah dsb. yang sesuai yang boleh membantu kanak-kanak untuk belajar sambil bermain
1.0 Pengenalan memberi gambaran jelas tentang struktur dan objektif rencana. Konsep utama juga ditakrif dengan jelas.
2.0 Rencana akademik:
• Kaedah-kaedah untuk mengajar membaca kepada kanak-kanak
• Peranan persekitaran dalam pembinaan kemahiran membaca dan menulis kanak-kanak
Kesimpulan
Part 2
Aktiviti Membaca:
• Huraian terperinci aktiviti berpandukan Standard Kandungan dan satu Standard Pembelajaran dari KSPK
• Jelaskan bagaimana anda akan menggunakan aktiviti dalam kelas
• Gambar rajah/ilustrasi dsb. yang sesuai
Aktiviti Menulis:
• Huraian terperinci aktiviti berpandukan Standard Kandungan dan satu Standard Pembelajaran dari KSPK
• Jelaskan bagaimana anda akan menggunakan aktiviti dalam kelas
• Gambar rajah/ilustrasi dsb. yang sesuai
Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.