PRINCIPLES OF CORPORATE COMMUNICATION
TUJUAN
Tugasan ini bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan
pelajar tentang fungsi-fungsi utama komunikasi korporat, terutamanya mengenai
hubungan media.
KEPERLUAN
Menurut Gruning &Hunt (1984), hubungan media
mempunyai peranan utama dalam kalangan amalan perhubungan awam kerana media
adalah “pengampang yang mengawal aliran maklumat kepada orang awam dalam satu sistem
sosial”. Tugasa hubungan media dianggap sebagai salah satu fungsi jabatan
komunikasi korporat yang sangat penting, di mana hubungan media yang Berjaya akan
memastikan penyebaran maklumat yang diingini tentang organisasi kepada orang
awam.
Berdasarkan pernyataan di atas, anda dikehendaki untuk
menjawab soalan-soalan berikut:
1. Pilih
SATU organisasi yang anda minati.
2. Perhatikan
hubungan media yang diamalkan oleh organisasi berkenaan. Kenal pasti jenis
media yang digunkan oleh organisasi tersebut termasuklah media tradisional dan
baru.
3. Pilih SATU produk atau perkhidmatan yang baru sahaja dilancarkan oleh organisasi berkenaan. Tulis satu SIARAN AKHBAR tentang produk atau perkhidmatan tersebut. Siaran akhbar anda mestilah ditulis berdasarkan kompenen berita media yang efektif seperti yang telah diilustrasikan pada rajah 5.2 dalam modul anda.
Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.
Sekiranya anda semua berasa pening sebab TURNITIN selalu tak lepas, takda idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.
Comments
Post a Comment